دسته‌بندی نشده, نکات آموزشی خودرو

18 نکته طلایی افزایش طول عمر ماشین

افزایش طول عمر ماشین

راهکارهای افزایش طول عمر ماشین سوالی پر تکرار که باتوجه به گرانی این روز های بازار خودرو رونق بسیار زیادی گرفته است. دغدغه خیلی از افرادی که نمی توانند اقدام به تعویض یا اسقاط خودرو کنند این است گه چه کارهای باعث می شود طول عمر ماشین بیشتر شود، قراره توی این مقاله بررسی کنیم که چه کارهای باعث افزایش طول عمر خودرو می شود و پرونده این سوال پر تکرار برای همیشه بسته شود.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

افزایش طول عمر خودرو

اولین قدم در افزایش طول عمر خودرو از نظر تیم کیان یدک مطالعه دفترچه راهنمای خودرو است چرا که خود دفترچه خودرو نکات بسیار با ارزشی را هم از نظر فنی هم از نظر امنیتی بیان کرده که به صاحب خودرو می تواند در نگهداری و افزایش طول عمر ماشین کمک کند

این خودرو رکاب نداره ( از اولشم خراب بود )

جدا از هرگونه بحث فنی احتمالا این حرف را بارها و بارها شنیده باشید، که این خودرو رکاب نداره همش اذیت میکنه یکسره باید خرجش کنم البته توی صاحبان خودروهای ایرانی این جمله بیشتر شنیده می شود که دلایل مختلفی دارد، خودروهایی که رکاب خوبی ندارند به دوسته تقسیم می شوند که در زیر این دو دسته را به شما معرفی میکنم

دسته اول : گاهی اوقات خودروی که دست ما می رسد به هر دلیل از کیفیت خوبی برخوردار نیست (دقیقا مثل برندهای معتبر وسیله های منزل که در کمترین زمان استفاده خراب می شود) و ما برای درست شدن کامل خودرو هزینه های سنگینی را انجام می دهیم، این خرابی در بعضی از خودرو های خارجی دیده شده است ما برای این حودرو ها هیچ کاری نمی کنیم وهدف این مقاله برای دسته بعدی خودرو ها که به دست خود ما نابود می شود است.

دسته دوم : در خیلی از موارد اشتباهات رایجی که خود ما انجام می دهیم باعث کاهش عمر خودرو و حتی نابودی کامل خودرو می شود، حال چه ماشین داخلی چه خارجی باشد،که قراره در این مقاله  18 دلیل کاهش طول عمر ماشین می شود را بررسی کنیم.

1- عدم توجه به تسمه های خودرو

بارها و بارها در مقاله های مختلف درباره اهمیت تعویض تسمه تایم با دوستان صحبت کردم و حتی در مقاله 11 اقدام ضروری پس از خرید خودرو دست دوم دو تجربه مهم در اختیار دوستان گذاشتم که اهمیت این موضوع را بیشتر بکند.

اگر شما دوست دارید طول عمر خودرو را افزایش دهید باید به مابقی تسمه ها اهمیت بدهید چرا که همین تسمه ها می تواند منجر به پاره شدن تسمه تایم شود حتی اگر تسمه تایم خودرو نو و تازه تعویض شده باشد. خیلی از مکانیک ها با این صحنه مواجه شدن که ریش ریش شدن تسمه دینام منجر به پاره شدن تسمه تایم و هزینه های سنگین شده است.

نکته : اگر تسمه تایم در سرعت بالا پاره شود هزینه به مراتب سنگین تر روی دست صاحب خودرو می گذارد پس مراقب این قطعه مهم و حیاتی خودرو باشید.

نکته : در خودرو های خارجی به جای استفاده از تسمه تایم از زنجیر تایم استفاده شده است که احتمال خرابی یا پاره شدن زنچیر تایم بسیار کم می باشد.

2- نشتی ماشین را جدی بگیرید

یکی از بازدید هایی که باید هر هفته از خودرو انجام بدهیم بررسی نشتی خودرو است گاهی اوقات یک نشتی خیلی کوچه که به ان بی توجهی می کنیم می تواند باعث چرب شدن تسمه تایم و در نهایت پاره شدن و هزینه های سنگین شود.

نکته : هر زمان به هر دلیل خودرو روی چال رفت از مکانیک بخواهید وضعیت خودرو را از نظر نشتی بررسی کند

3- تعویض به موقع روغن موتور

درباره روغن موتور نظرات مختلفی وجود دارد و همچنین روغن موتور های مختلفی در بازار دیده می شود که کارایی و کیفیت های متفاوتی دارد که بر اساس نوع خودرو تجویز می شود. اگر دوست دارید با روغن موتور به صورت کامل آشنا شوید مقاله شناخت روغن موتور از نظر کیفیت  را حتما مطالعه کنید.

متاسفانه کیفیت روغن ها نسبت به قبل بسیار کاهش پیدا کرده است و خیلی از صاحبان نظر و افراد با تجربه بیان کردند حتما روغن خودرو بین 4000 تا 4500 تعویض شود حتی اگر روغن با پیمایش 7000 کیلومتر ریخته باشیم. اگر هم خودرو ظرف مدت 6 ماه عدد مورد نظر را پیمایش نکرد می بایست روغن خودرو تعویض شود.

نکته ☠: روغن را حتما در مکانی مطمئن تعویض کنید تا درگیر آسیب های جدی موتوری به خاطر بی کیفیت روغن نشوید

4- شناخت کامل خودرو

متاسفانه بعضی از ما نسبت به خودروی که تهیه کردیم انتظارات بسیار زیادی داریم یا با محدودیت های خودروی خودمون آشنا نیستیم که همین امر منجر به کاهش عمر خودرو می شود.

مثال : خودرو تیبا 2 چون حالت اسپرت دارد هنگام رد شدن از دست انداز برای اینکه زیر و جلوی خودرو گیر نکند باید دقت بیشتری کرد. ولی متاسفانه بعضی از افراد با سرعت از روی دست انداز رد می شوند که منجر به گیر کردن و حتی ضرب خوردن جلوی خودرو می شود.

مثال : یکی از ضعف های خودرو با موتور Xu7  ضعف در واشر سرسیلندر می باشد. که متاسفانه با اینکه می دانیم خودرو چه ضعفی دارد از مایع خنک کننده استفاده نمی کنیم و فشار به خودرو بیش از اندازه وارد می کنیم.

جمع بندی : هر خودرو نقطعه ضعفی دارد که باید ان را شناسایی و از ان مراقبت کرد تا در اینده منجر به هزینه و از بین رفتن زمان ما نشود.

5- از کجا نقطه ضعف خودرو را بشناسیم؟

در انجمن های مخصوص به همان خودرو و همچنین مکانیک های ماهر با پرسیدن این سوال ( بیشتر تیبا 2 ها به چه دلیل برای تعمیر می ایند) راحت می توانید ضعف خودرو را شناسایی کنید

6- کنترل سیستم خنک کننده خودرو

بررسی دائمی سیستم خنک کننده خودرو شامل رادیاتور، ضدیخ، واترپمپ و حتی ترموستات باعث افزایش طول عمر ماشین می شود. چه جوش آوردن چه یخ زدن مایع خنک کننده موجود در اب رادیاتور منجر به خرابی و هزینه های سنگین برای خودرو می شود و شاید بعضی از این خسارت ها به اسانی قابل جایگزینی نباشد. پس باید به صورت دوره ای از سلامت این سیستم مطمئن شویم.

7- ضدیخ خودرو

خودرو همیشه باید دارای ضدیخ باشد چه در فصل تابستان چه درفصل زمستان چرا که ضدیخ های موجود در بازار هم خاصیت زد یخ زدگی دارند هم خاصیت زد جوش، پس همیشه سطح ضدیخ و درصد ضدیخ را کنترل کنید.

نکته 1 : بعضی از برندهای ضدیخ در بازار خاصیت خورندگی دارند که به دلایل زیادی نمی توانیم در این مقاله انها را معرفی کنیم مطمئن باشید فروشنده های معتبر شما را راهنمایی خواهند کرد

نکته 2 : هر دوسال یک بار ضدیخ باید به طول کامل تعویض شود چون خاصیت خود را کامل از دست می دهد

جوش آوردن خودرو واتر پمپ

زنگ زدگی و شکستن پره های واتر پمپ به دلیل نبود ضدیخ

8- بررسی قطعات مصرفی خودرو

قطعات مصرفی خودرو مثل ترموستات ، تسمه ها ، شمع و وایر و ... باید همیشه مورد بررسی قرار گیرند حتی اگر خودروی شما صفر و تازه از نمایندگی تحویل گرفته اید.

برای اینکه با زمان تعویض بعضی از قطعات خودرو آشنا شوید مقاله زیر را مطالعه کنید

9- کنترل همیشگی سیستم ترمز خودرو

ترمز خودرو اگر درست عمل نکند به هر دلیلی می تواند منجر به خسارات جانی و مالی شود. پس وظیفه ماست که همیشه از سلامت سیستم ترمز مطمئن شویم.

نکته 1 : حتما هنگام خرید لنت دقت لازم را داشته باشید که جنس خوب تهیه کنید.

نکته 2 : مراقب باشید لنت های جلو به دلیل خرابی کالیپر یک طرفه خورده نشده باشد و سیستم ترمز گیری را با مشکل روبه رو کند

10- پارکینگ مسقف

افتاب سوزان تابستان و سرمای شدید در زمستان یکی از عواملی است که عمر خودرو را کاهش می دهد. بیشترین خرابی های باطری ماشین در زمستان رخ می دهد، همچنین خودرو های که زیر نور مستقیم خودرو هستند دچار آفتاب سوختگی می شوند، بهتر است برای خودرو یک پارکنیگ مسقف تهیه کنید تا این دو عامل منجر به کاهش عمر مفید ماشین نشوند.

11- شناخت جایگاه بنزین خوب

متاسفانه بعضی از جایگاهای سوخت بنا به دلایل مختلف از بنزین خوبی برخوردار نیستند، بهتر است از این جایگاها بنزین نزنید و حتما هر 15000 کیلومتر فیلتر بنزین خودرو را تعویض کنید.

نکته : در مورد فیلتر بنزین متخصصین و صاحبان نظر  بیان کردند بین 5000 هزار تا 15000 هزار می بایست تعویض شود.

12- تعویض فیلتر هوا و فیلتر روغن

این دو فیلتر بسیار حائز اهمیت می باشند و باید هر 5000 کیلومتر همراه با روغن تعویض شود، اگر این دو فیلتر درست عمل نکنند منجر به جرم گرفتن خودرو و در نهایت یاتاقان زدن می شود پس روی این مورد حساس و از بهترین برند فیلتر مثل سرکان استفاده کنید

13- نگهداری از لاستیک‌ها

لاستیک خودرو از جمله عواملی است که تاثیر زیادی در افزایش عمر مفید خودرو دارد. بنابراین در راستای افزایش طول عمر خودروی بهتره است به موارد زیر توجه کنید

  • همواره به میزان عاج یا درصد لاستیک توجه کنید.
  • هر هفته باد خودرو را تنظیم کنید
  • هر سه ماه یکبار قطعات جلوبندی، سیستم فرمان و سیستم تعلیق به خصوص قبل از مسافرت های طولانی بررسی شود.
  • هر سه تا شش ماه یکبار تمام چرخ‌های خودرو را بالانس کنید تا فشار کمتری به جلوبندی وارد شود.
  • از مایع مخصوص برای براق کردن لاستیک استفاده کنید
  • مراقب رینگ ها غیر استاندارد که به سیستم تعلیق و اتاق خودرو ضربه می زند باشید

14- خرید قطعات یدکی اصلی مناسب با خودرو

متاسفانه وضعیت بازار قطعات یدکی خودرو بسیار بهم ریخته و آشفته است. و برندهای مختلفی داخل بازار دیده می شود، انتخاب از بین این همه برند برای صاحبان خودرو بسیار سخت شده است و از همه بدتر هر فروشنده هم جنس خود را به عنوان بهترین مارک پیشنهاد میکند تا شما را برای خرید قانع کرد

تجربه خرید : برای خودرو تیبا یکی از بهترین روغن هایی که میشه استفاده کرد 10-40 سوپر پیشتاز و یا ایرانول هست، یک بار به اصرار فروشنده که بیا این بار روغن بهتر داخل ماشین بریز روغن با برند بهتر داخل موتور ریختیم بعد از 300 کیلومتر ابتدای صبح صدای استکان تایپیت ها در اومد وقتی پیش تعویض روغنی رفتم گفت مشکل از موتور هست و باید تعمیر کنی نزدیک بود 3 میلیون روی دستم بزاره بعد با کلی مشورت تصمیم گرفتم روغن مجدد عوض کنم و همان سوپر پیشتاز بریزم که خدا شکر مشکل سرو صدا حل شد.

نکته : تجربه نشان داده همیشه یک جنس خوب با برند خیلی خوب روی بعضی از ماشین ها جواب نمی دهد. پس دنبال سابقه قطعات باشید که دیگران استفاده کردند.

15- اصلاح نوع رانندگی

نوع رانندگی شما تاثیر مستقیم روی عمر مفید خودرو دارد، اگر فردی عجول هستید و برای 5 دقیقه زودتر رسیدن به مقصد هر بلایی سر ماشین می اورید باید بگم که هر روز عمر مفید خودرو را کم خواهید کرد. شتاب‌گیری و ترمزگیری‌های مکرر و شدید، بالا بردن دور موتور رانندگی با حداکثر سرعت به مدت طولانی و یدک کشیدن بارهای سنگین همگی ( همانند خودرو های شوتی ) در کاهش عمر موتور و استهلاک خودرو موثر هستند. 

15- نحوه گرم کردن خودرو

بهترین نحوه گرم کردن خودرو با توجه به اینکه علاوه بر موتور خیلی قطعات دیگه باید گرم شود این است که حدودا یک دقیقه پس از روشن شدن خودرو، با دور موتور کم حرکت کرده و پس از گذشت 3  دقیقه یا گذشت 1 تا 2 کیلومتر دور موتور را افزایش دهید.

نکته : استفاده از خودرو در مسافت های کم به خصوص در فصل زمستان به منظور گرم کردن بیشتر از آن‌که باعث افزایش عمر مفید خودرو شود، به موتور آسیب وارد می‌کند. علت این است که در مسیر های کوتاه با روشن و خاموش کردن متعدد، دمای موتور به حد ایده آل نرسیده و لجن روغن داخل موتور جمع شود. از طرفی دمای پایین موتور باعث فرسایش موتور نیز می‌شود. و از همه مهمتر موتور در زمستان حتما به سختی یا اصلا روشن نمی شود چون باطری نتواتسه خوب شارژ شود

16- نحوه خاموش کردن خودرو

یکی دیگه از مواردی که به عمر مفید موتور کمک می کند نحوه خاموش کردن خودرو است به خصوص در فصل تابستان است. حتما در فصل تابستان پس از رسیدن به مقصد بگذارید فن خودرو خاموش شود یا حدقل دما خودرو کمی متعادل شود سپس خودرو را خاموش کنید. احتمالا این سوال پیش می اید که اگر دما بالا باشد فن خودش روشن می شود؟ بله همین طور است اگر دما زیاد بالا باشد این اتفاق رخ می دهد اما همیشه دمای به ان میزارن نمی رسد که فن روشن شود و این دمای بالا به مرور زمان به واشر سر سیلند و موتور آسیب وارد می کند.

17- توجه به چراغ های پشت آمپر

پیشرفت حاصل شده در صنعت خودرو باعث شده بخشی از ایرادهای اساسی خودرو توسط سنسورها شناسایی و با روشن شدن چراغهای پشت آمپر به راننده اعلام هشدار داده شود. اگر اطلاعاتی در این موضوع ندارید حتما مقاله آموزش عیب یابی و نگهداری خودرو(قسمت2 :چراغ پشت آمپر) مطالعه کنید.

نکته : هرگاه هر خطایی در خودرو ایجاد شد بجای  اینکه با دیاگ ان را برطرف کنید حتما به دنبال ریشه آن عیب بگردید، برطرف کردن خطا با دیاگ در بعضی موارد موقتی می باشد

18- نظافت خودرو

یکی دیگه از عواملی که باعث ماندگاری رنگ خودرو و هچنین از پوسیدگی خودرو جلوگیری میکند نظافت و شستن خودرو به خصوص در فصل سرما است. حتما بعد از فصل زمستان و در خود فصل زمستان به خصوص بعد از بارش برف از کارواش بخواهید اب زیر خودرو شما بگیرد تا نمک که برای آب شدن برف به زیر خودروی شما چسبیده است پاک شده و از پوسیدگی خودرو جلوگیری شود. همچنین می بایست در فصل تابستان از قرار دادن خودرو زیر نور مستقیم خودرو جلوگیری کرد

10 نکته فنی افزایش عمر مفید ماشین

متاسفانه در حال حاظر برای خرید پایین ترین رده خودرو ایرانی صفر حداقل باید 300 میلیون هزینه کنید. از طرفی تعویض کردن خودرو با رده های بالاتر با توجه به گرانی خودرو برای صاحبان خودرو بسیار سخت و دشوار شده است بدین منظور تصمیم گرفتن چند نکته را بیان کنم که کمک میکند عمر مفید خودروی شما بیشتر شود

  1. درجا کار کردن موتور خودرو در فصل سرما روش مناسبی برای گرم کردن خودرو نیست .خودرو را در حال حرکت با دور آرام گرم کنید.
  2. ترموستات خودرو را هرگز باز نکنید حتی درتابستان.
  3. برای توقف بیش از 2 دقیقه خودرو را خاموش کنید تا در مصرف سوخت صرفه جویی کنید.
  4. سرعت زیاد و ترمزهای ناگهانی , مصرف سوخت را 40 تا 50 درصد افزایش می‌دهد.
  5. در شروع باران لغزندگی سطح معابر چند برابر می شود، سرعت خودرو را با خونسردی کامل آرام آرام کاهش دهید
  6. اگر اهل رانندگی در شب نیستید حتما در روز رانندگی کنید.
  7. از ضد یخ در تابستان و زمستان استفاده کنید
  8. استفاده از کمربند ایمنی را برای خود الزامی کنید حتی در مسیر های کوتاه
  9. مراقب اشیایی که باعث حواث پرتی شما می شود باشید چرا که تصادف در کوچکترین لحظه رخ می دهد
  10. قبل از رانندگی طولانی حتما استراحت کامل داشته باشید
امتیاز شما به محتوای این مطلب
[تعداد رای ها: 3 میانگین امتیازها: 3.3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *