نکات آموزشی خودرو

نحوه رانندگی در مسیر شیب دار

نحوه رانندگی در مسیر شیب دار - کیان یدک

رانندگی در مسیر شیب دار نیاز به مهارت و تخصص خاص خود دارد که قراره در این مقاله این نکات را برای شما عزیزان بیان کنیم که شماهم بتوانید این مهارت را کسب کنید و از اسیب های احتمالی به خودرو جلوگیری کنید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

رانندگی در مسیر شیب دار

متاسفانه خیلی از عزیزان قبل از اینکه به مهارت خاصی دست پیدا کنند یا مطالعه ای داشته باشند. در محیط های پر خطر مثل جاده چالوس که پر از سراشیبی، سربالایی و پیچ های خطر ناک است اقدام به رانندگی می کنند. که در نهایت هزینه های جبران ناپذیری برای خود رقم می زنند. در ادامه نکات گفته می شود که بسیار ارزنده برای رانندگی در مسیر شیب دار می باشد.

تکاف کشیدن در سر بالایی ممنوع

بعضی از رانندگان خودرو به دلیل علاقه و عده ای دیگر به دلیل نبود اگاهی و تجربه هنگام حرکت در سربالایی تکاف می کشند که این امر باعث فشار بیش از حد به دیسک صفحه و لاستیک خودرو می شود. و از انجایی که خودرو با دور موتور بالایی کار می کند احتمال جوش اوردن خودرو در این شرایط بالا می باشد.

نیم کلاچ گرفتن در توقف های کوتاه مدت

اگر در سربالایی قصد دارید مدت خیلی کوتاه توقف کنید پدال ترمز را فشار داده و به کمک نیم کلاچ برای عدم برگشت خودرو به عقب اقدام به حرکت کنید.

نیم کلاچ چیست: زمانی که خودرو را در حالت دنده قرار می دهیم برای درگیر شدن دنده باید پای خود را از روی کلاچ برداریم. قبل از برداشتن کامل پا از روی کلاچ خودرو شروع به لرزش می کند ( اگر پای خود را به ارامی از روی کلاچ ببردارید این لرزش به خوبی قابل مشاهده می باشد). در این حالت با فشار دادن پدال گاز خودرو به عقب بر نحواهد گشت.

پارک کردن در مسیرهای شیب دارد

هنگام پارک حتما لاستیک خودرو را به سمتی بچرخانید که اگر خودرو به هر دلیل حرکت کرد با برخورد به لبه جاده متوقف شود

کولر گرفتند در سربالایی ممنوع

رانندگی در مسیر شیب دار مثل جاده چالوس با کولر روشن میتواند باعث جوش آوردن خودرو شود. در سربالایی ها به صورت عادی به خودرو فشار وارد می شود حال اگر کولر به صورت مداوم روشن باشد این فشار بیش از حد می شود و احتمال جوش آوردن بیشتر می شود.

بررسی چراغ ها

اگر قصد رانندگی در مسیر شیب دار را دارید حتما چراغ های خطر به خصوص ترمز را بررسی کنید تا ایراد حتما بر طرف شود.

بررسی کلاچ و ترمز ها

اگر قصد سفر دارید و می خواهید در مسیر های شیب دار رانندگی کنید حتما وضعیت کلاچ و لنت های خودرو را بررسی کنید. تا از سلامت انها مطمئن شوید.

 

رانندگی در سرازیری با خودروهای دنده دستی

  1. رانندگی در سرازیری شدید فقط فقط با دنده یک
  2. همواره پای خود را آماده ترمز کردن نگه دارید تا در صورتی که مانعی بوجود آمد، بتوانید سریعا واکنش نشان دهید.
  3.  در سراشیبی های تند و پر پیچ و خم، هیچگاه خودرو را در حالت خلاصی قرار ندهید. انجام این کار سبب می شود ناخودآگاه سرعت خودرو بیشتر شود و برای کنترل آن از ترمز بیشتری استفاده کنید.
  4.  اگر مدت زمان زیادی در سرازیری در حال حرکت هستید و از ترمز زیادی در این مدت استفاده کرده اید، بهتر است چند دقیقه توقف کنید تا لنت های ترمز خنک شوند و کارایی اولیه خود را بدست بیاورند.
  5. هنگام رانندگی حتما فاصله لازم را به خودروی مقابل در نظر بگیرید
  6. در هنگام ترمز گرفتن، سعی کنید تا آخرین لحظه که خودرو در حالت خاموشی قرار نگرفته است، از کلاچ استفاده نکنید. برخی رانندگان تازه کار هر زمان اقدام به گرفتن ترمز می کنند، هم زمان کلاچ را نیز فشار می دهند، که این مورد در سرازیری ها باعث دور گرفتن بیشتر خودرو و در نتیجه بالاتر رفتن سرعت آن می شود.
  7. قبل از رانندگی در سرازیری حتما از سلامت سیستم ترمز، چرخ ها و لاستیک ها، اطمینان حاصل کنید.

نکات رانندگی در سربالایی برای خودروهای دنده دستی

  1. بطور کلی سربالایی های تند باعث فشار به خودرو می شود، در این شرایط توصیه می شود از دنده های سنگین تر استفاده کنید. دنده ۱ برای سربالایی های بسیار تند، دنده ۲ برای سربالایی های متعادل تر، دنده ۳ و ۴ برای جاده های سینه کش و رو به بالا.
  2. اگر مجبور به توقف در سر بالایی شدید، حتما ترمز دستی را بکشید. ( حتما از سلامت دنده دستی مطمئن شوید)
  3. در هنگام حرکت از حالت سکون در سربالایی می توانید از فن نیم کلاچ استفاده کنید. که در قسمت بالا به ان اشاره کردیم
  4. اگر فن نیم کلاچ برای شما سخت است، می توانید از ترمز دستی استفاده کنید. در این حالت بدون اینکه ترمز دستی را رها کنید، ابتدا خودرو را در دنده ۱ قرار داده و سپس به آرامی کلاچ را رها کرده و همزمان گاز بدهید. پس از آن به آرامی ترمز دستی را رها کنید تا خودرو به حرکت بیفتد. ( به شرط سالم بودن دنده دستی )
  5. اگر ترمز دستی شما کار نمی کند و شیب سربالایی که در آن پارک کرده اید بسیار زیاد است، بهتر است پای راست خود را به صورت افقی روی ترمز و گاز قرار داده و سپس در همان حالت پدال گاز را فشار دهید. به آرامی کلاچ را رها کرده و گاز را بیشتر فشار دهید تا خودرو برای حرکت آماده شود. سپس به آرامی پای خود را از روی ترمز کنار زده و پدال گاز را محکمتر فشار دهید تا خودرو به عقب باز نگردد و به مسیر خودش ادامه دهد.
  6. در هنگام رانندگی در سربالایی ها همواره به درجه آمپر آب توجه داشته باشید. در این شرایط معمولا خودروها زودتر داغ کرده و جوش می آورند.
  7. قبل از تردد از جاده های سربالایی، حتما از سلامت کلاچ و ترمز های خود اطمینان حاصل کنید.

رانندگی در سربالایی با خودرو دنده اتومات

  1. در شرایطی که سربالایی تندی را پیش رو دارید و یا در ترافیک هستید، اتومبیل را از حالت اتومات خارج کرده و به حالت دستی ببرید. معمولا برخی از خودروها برای این امر از دنده های ۱ و ۲ دستی استفاده کرده و برخی نیز با علائمی مثل + و – دنده ها را به صورت دستی تغییر می دهند که خودرو را در یک دنده نگاه می دارند.
  2.  اگر خودروی شما از نوع پیشرفته و جدید باشد، به طور اتوماتیک سربالایی را تشخیص داده و نیازی به قرار دادن دنده در حالت دستی نخواهد بود.
  3. •اگر مجبور به توقف در سربالایی شدید، خودرو را در حالت Auto Hold قرار دهید تا در هنگام حرکت به عقب برنگردید. اگر در سر بالایی پشت ترافیک گیر کردید حالت Auto Hold را روشن نگه دارید
  4. اگر خودرو شما Auto Hold ندارد اگر مجبور به توقف در سربالایی شدید نیاز است که همزمان پای راست خود را روی پدال گاز فشار داده و پای چپ خود را از روی ترمز بردارید تا خودرو به آرامی شروع به حرکت نماید.
  5. بررسی درجه امپر فراموش نشود

کلام آخر

امیدواریم مقاله رانندگی در مسیر شیب دار برای شما مفید واقع شده باشد، لطفا اگر تجربه خوبی در این زمینه دارید زیر این مطلب برای ما بنویسید

امتیاز شما به محتوای این مطلب
[تعداد رای ها: 3 میانگین امتیازها: 4.3]

2 دیدگاه در “نحوه رانندگی در مسیر شیب دار

  1. کیمیا گفت:

    سلام ممنون از شما نکات خوبی بود دیسک صفحه چطور باید تست کرد

    1. سلام درود داخل سایت یک سرچ کوچیک بزنید کلی مطالب مختلف در این مورد بیان شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *