دوره رایگان آموزشی, نکات آموزشی خودرو

شناخت روغن موتور از نظر کیفیت

شناخت روغن موتور از نظر کیفیت - کیان یدک

متاسفانه شناخت روغن موتور این روزها به یک معضل بزرگ برای صاحبان خودرو تبدیل شده است. جالبه بدونید بنده با اینکه اطلاعات کافی در این زمینه داشتم برای خودرو روغنی استفاده کردم که در حال حاظر خودرو به سختی در فصل زمستان روشن روشن می شود. تلاش کردم از هر اتفاق درسی را بگیرم که متوجه شدم بعضی از تعویض روغنی ها دونبال پورسانت گرفتن برای استفاده از یک برند خاص هستند. 

پس هر زمان تعویض روغنی اسرار به یک برند خاص می کند احتمال اینکه دنبال پورسانت باشد وجود دارد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

شناخت روغن موتور

نکته 1: داشتن موتوری سالم‌ با عمری طولانی‌تر، مستلزم استفاده موتور از یک روغن موتور مناسب است. استفاده از روغن بی­ کیفیت باعث می‌شود قطعات موتور خودرو به مرور زمان خراب شده و در نهایت موتور، آسیب جدی ببیند. از آنجایی که تعویض قطعات موتور هزینه‌های بسیار زیادی در پی دارد، و قطعات با کیفیت کم پیدا می شود احتمالا موتور به روال گذشته خود برنخواهد گشت، بهتر است از همان ابتدا به شناخت روغن موتور اهمیت ویژه داد.

نکته 2: بی اهمیت بودن نسبت به شناخت روغن موتور = هزینه های سنگین و درو از انتظار

کار اصلی روغن موتور چیست ؟

مهم­ترین و اصلی­ ترین کار روغن موتور روان‌سازی و به حداقل رساندن اصطکاک بین اجزای داخلی  موتور است

وظیفه روغن موتور خودرو چیست

روغن موتورها از ترکیب روغن پایه و انواع افزودنی‌ها تشکیل شده‌اند. تمام موتور ها چه دیزلی چه بنزینی برای داشتن عملکرد درست و صحیح نیازمند روغن موتور خوب هستند. در حقیقت روغن موتور مثل اب بدن ما انسان­ها می باشد. که کلی وظیفه مهم را بر عهده دارد که در ادامه به وظیفه های اصلی روغن موتور می پردازیم

1- روانکاری و کاهش اصطکاک بین قطعات درون موتور

مهمترین و اصلی ترین وظیفه هر روغن موتوری که در بازار مشاهده می کنید، روانکاری و کاهش اصطکاک بین قطعات موتوری بوده که این امر باعث بهبود راندمان موتور خواهد شد. برای درک بهتر این بخش لازم است این تست را انجام دهید، کف دست­های خود را روی هم بکشید و سرعت را یواش یواش بیشتر کنید بعد از چند ثانیه متوجه گرمای و سایدگی پوست می شوید حال اگر به کف دست­های خود کمی کرم پوست بزنید و این کار را مجدد تکرار کنید دست شما نه گرما حس می­کند نه پوست دست شما آسیب می بیند، روغن موتور هم با تشکیل فیلم روغن با ضخامت مناسب، موجب کاهش سائیدگی قطعات موتوری می شود

2- انتقال حرارت

یکی دیگه از وظیفه های­ مهم روغن موتور کمک به سیستم خنک کننده خودرو می باشد که با انتقال حرارت دمای موتور را کاهش می دهد. در صورتی که روغن موتور وظیفه انتقال حرارت را به درستی انجام ندهد منجر به چسبیدن رینگ پیستون می شود.

نکته : یکی از نشانه ها بی کیفیت بودن روغن موتور این است که دمای کاری موتور بعد از تعویض روغن نسب به قبل بیشتر می شود و انتقال حرارت به خوبی انجام نمی شود.

3- کاهش زنگ‌زدگی قطعات

هر احتراقی که در خودرو صورت می گیرد نیاز به مخلوط اکسیژن و سوخت دارد، که این اکسیژن وارد شده همراه با رطوبت باعث خوردگی قطعات می شود، روغن موتور خوب اثرات اکسیدکنندگی را به حداقل می رساند و مانع از آسیب دیدن قطعات موتوری می شود

4- آب‌ بندی موتور خودرو

وجود آب در سرسیلند باعث خوردگی سرسیلندر و در نهایت خرابی واشر سرسیلندر می شود، روغن موتورها با ایجاد یک لایه فیلم نازک بین سیلندر و پیستون، به عنوان عایق عمل کرده و مانع نفوذ آب به بخش بالایی بلوک سیلندر می‌شوند، و عمل آبندی را انجام می دهد.

5- ضربه گیری

کاهش اثرات منفی ضربه های قطعات متحرک در حین کار

6- خاصیت پاک کنندگی بالا

زمانی که موتور به صورت طولانی مدت کار می کند، روسوباتی  از گردو غبار و یا بقایای احتراق درون موتور تشکیل می شود، که اگر روغن درون موتور نباشد این رسوبات کانال های درون موتور را مسدود می کنند و باعث کاهش عملکرد و در نهایت یاتاقان زدن خودرو می شوند، چرخش دائم روغن درون موتور این ناخالصی‌ها را به فیلتر روغن منتقل کرده تا موتور خودرو به درستی وظایف خود را انجام دهد.

عیب یابی و نگهداری خودرو - کیان یدک

ویژگی‌های روغن مناسب برای خودرو شما

روغن موتور خوب راندمان و عملکرد خودرو را بهبود می بخشد. وظیفه ما هنگام خرید توجه به موارد زیر است که در ادامه به ان می پردازیم

کاهش مصرف سوخت

یکی از ویژگی های روغن موتور خوب کمک به کاهش مصرف سوخت می باشد. طبق گفته سازنده های روغن موتور بین ده تا پانزده درصد در کاهش مصرف سوخت تاثیر گذار است.

دارای خاصیت روانکاری بالا

همانطور که در ابتدای این مقاله عیب یابی و نگهداری خودرو گفتم وظیفه اصلی روغن روانکاری می باشد که روغن موتور خوب روانکاری بالایی دارد

تقویت موتور خودرو

کاهش استهلاک خودرو

کاهش آلودگی صوتی

شناخت استاندارد انواع روغن موتور

باتوجه با سازنده های زیاد روغن موتور بسیاری از افراد در انتخاب نوع روغن دچار اشتباه و تردید می شوند، در این بخش قصد داریم  شمارو با اعداد نوشته شده روی جعبه روغن اشنا کنیم تا انتخاب بهتری داشته باشید. تمامی روغن موتور ها برای ساخت باید از یکی از استاندارد های API یا ACEA پیروی کنند که در ادامه به معرفی این استداندارهای می پردازیم

 روغن موتور با استاندارد API

استاندارد API، که مخفف (American Petroleum Institute) انجمن نفت آمریکا است و برای موتورهای بنزینی از حرف S و در کنار آن از حرف‌های A تا N استفاده می‌کنند. همچنین برای موتورهای دیزلی از حرف C و در کنار آن از حرف‌های A تا J استفاده می‌شود. هرچه حروف استفاده شده بالاتر باشد، کیفیت روغن موتور هم بیشتر خواهد بود.

کدام روغن موتور بهتر است SL10W-40  یا SN10W-40

همان طور که درقسمت بالا گفته شد حرف S به معنی موتور های بنزینی است و حرف بعدی نشان دهنده کیفیت روغن موتور طبق حروف هرچی عدد دوم از A به سمت N برود کیفیت بهتر می شود  A – B – C – D – E – F – G – H – I – J – K – L – M – N پس نتیجه می گیریم روغن موتور با مشخصات SN10W از کیفیت بالاتری برخوردار است.

روغن موتور - کیان یدک

روغن موتور با استاندارد ACEA

این استاندارد، مخفف انجمن خودروسازان اروپا است، که روی لیبل نماد ACEA را دارد. همچنین در کنار این نماد، از حروف A تا E و اعدا 1 تا 8 نیز استفاده می‌کنند. حرف A برای خودروهای بنزینی، حرف B برای خودروهای دیزلی سبک، حرف C برای خودروهای بنزینی و دیزلی سازگار با مبدل کاتالیست و E برای خودروهای دیزلی سنگین است.

انتخاب ویسکوزیته مناسب برای موتور

ویسکوزیته یا گرانروی (Viscosity) به مقاومت مایعات در برابر جاری شدن گفته می شود. برای درک بهتر معنی ویسکوزیته  باید به روغن های جامد خوراکی دقت کنیم که در دمای عادی به سختی از روی قاشق حرکت می کند چون ویسکوزیته بالایی داشتند اما با کمی گرم شدن ویسکوزیته کاهش پیدا کرده و به آسانی جاری می شود. عددهای ذکر شد بعد از استاندارد، نشان دهنده میزان وسیکوزیته روغن در گرمترین و سردترین حالت خودرو می باشد.

انواع روغن موتور بر اساس ویسکوزیته یا گرانروی

برروی جعبه روغن موتور یک سری اعداد پس از استاندارد نوشته شده است که مشخص می کند این روغن در چه آب هوایی کاربرد دارد

تک گرید یا تک درجه : این روغن ها مخصوص یک نوع شرایط اب هوایی می باشند و قابل استفاده برای شرایط چهار فصل نیست. اگر عدد نوشده شده بعد از استاندارد بین 0 تا 25 باشد، فقط در هوای سرد و اگر بین 30 تا 60 باشد نمایش داده می شود فقط در هوای گرم قابل استفاده می باشد.

 چند گرید یا چند درجه : با توجه به اینکه شرایط اب هوایی ایران چهار فصل می باشد اکثر روغن های تولید شده چندگرید می باشند و در فصول های مختلف قابل استفاده می باشند، برای مشخص کردن این نوع از روغن‌ها، از دو عدد و یک حرف W استفاده می‌کنند. حرف W از Winter به معنای زمستان گرفته شده است.

مثال : عدد های که بعد از حرف W قرار دارد، نشان دهنده ویسکوزیته روغن را در دماهای سرد است  و عدد بعدی نشان‌دهنده ویسکوزیته روغن در بالاترین دمای موتور 100 درجه سانتی‌گراد است. به عنوان مثال اگر بر روی برچسب روغن خودرو عدد W40-10 نوشته شده باشد، به این معناست که درجه ویسکوزیته این روغن در فصول گرم 40 و در فصول سرد 10 خواهد بود.

روغن موتور - کیان یدک

 

انواع روغن موتور از نظر کیفیت

روغن های موتور از نظر ساخت و کیفیت به روغن‌های پایه معدنی یا مینرال (Mineral) روغن‌های پایه سنتتیک (Synthetic) و روغن‌های نیمه سنتتیک که ترکیبی از روغن‌های پایه معدنی و روغن‌های سنتتیک هست تقسیم می شود. از نظر کیفیت بهترین روغن موتور پایه سنتیک بعد نیمه سنتیک و در اخر مینرال می باشد.

عمر مفید روغن موتور چقدر است؟

هر روغن موتور بر اساس یک عمر مفید ساخته می شود که روی جعبه روغن موتور عدد ان نوشته شده است که عمده روغن موتورها بین 5000 تا 10000 می باشد که هرچه عمر مفید روغن بالاتر برود قیمت ان هم افزایش می یاد

زمان مناسب تعویض روغن موتور

همانطور که در بخش قبل به شما گفتم هر روغن موتور یک عمر مفیدی دارد که می توانید پس از گذرارندن عدد مورد نظر ثبت شده روی روغن آن را تعویض کنید، اما تجربه شخصی میگه روغن موتور باید 500 تا 1000 کیلومتر قبل از رسیدن به عمر مفید تعویض شود. حال اگر ماشین کم کارکرد باشد بعد از چند ماه باید روغن تعویض شود؟ برای روغن های مختلف متفاوت می باشد که باید از تعویض روغنی مورد اعتماد خودتان این سوال را پیگیر شوید.

بهترین روغن برای خودرو شما ؟

برای شناخت روغن موتور مناسب خودروی شما بهتر است به کاتالوگ خودرو مراجعه و با روغن موتور مناسب خودروتان آشنا شوید و همچنین می توانید به تعویض روغنی مورد اعتماد خود مشاوره بگیرید.

امتیاز شما به محتوای این مطلب
[تعداد رای ها: 9 میانگین امتیازها: 4.6]

2 دیدگاه در “شناخت روغن موتور از نظر کیفیت

  1. مهیار گفت:

    سلام روغن های بی کیفیت کف بازار بعد از یک مدت کار کردن مثل چسب میشه و در نهایت ماشین یاتاقان میزنه

    1. سلام درود هدف از تهیه این مقاله برای جلوگیری از این اتفاق است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *