عیب یابی خودرو

نشانه و دلیل های خرابی باتری ماشین

خرابی باطری ماشین - کیان یدک

باتری ماشین بنا به دلایل مختلف می تواند ضعیف و یا خراب شود. اما در هوای سرد به خصوص در فصل زمستان به دلیل فشار امدن به باتری هنگام استارت زدن خودرو، این عیب ها بیشتر نمایان می شود. از انجایی که باتری جز قطعات گران قیمت خودرو می باشد. تصمیم گرفتیم در این مقاله شمارو با نشانه ها و علت های ضعیف و یا خراب شدن باطری ماشین آشنا کنیم تا در صورت مطمئن شدن از خرابی  اقدام به تعویض این قطعه کنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

وظیفه باتری ماشین چیست؟

بزارید همین ابتدا یک توضیح کوتاه ولی کامل در مورد وظایف باطری خودرو به شما بدم. تمام خودروهای حال حاظر برای شروع به کارکردن نیاز به یک انرژی اولیه دارند، که این انرژی توسط باتری خودرو تامین می شود. هر خودرو باطری با آمپر مخصوص خود را دارد، که تمام نیازهای برقی خودرو را بر طرف می کند.

وظیفه کلی باتری ماشین ؟

  1. تامین انرژی لازم برای شروع به کار کردن یا استارت زدن خودرو.
  2. جلوگیری از آسیب دیدن قطعات برقی خودرو به خصوص ECU به دلیل نوسانات ولتاژی ایجاد شده توسط دینام
  3. تامین برق مورد نیاز برای سیستم صوتی و چراغ های خودرو
  4. در زمستان ها تامین انرژی مورد نیاز بخاری ماشین
  5. در تابستان ها تامین انرژی مورد نیاز برای کولر
  6. و در آخر منبع ذخیره انرژی می باشد

انواع باتری خودرو

باطری ماشین در ایران به دو دسته اتمی (غیر سیلد) و اسیدی (سیلد) دسته‌بندی می‌شوند؛ که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. که در ادامه به ان کی پردازیم

باتری اتمی

باطری‌های غیر سیلد از صفحات دارای سرب آنتیموان و کلسیم تشکیل شده‌اند که هیبریدی یا دو آلیاژی نیز هستند. توجه داشته باشید که این نوع باتری‌ها به کمی نگهداری نیاز دارند و همچنین برای استفاده در آب و هوای گرم توصیه می‌شوند.

باتری اتمی - کیان یدک

باتری اسیدی

باطری‌های اسیدی یا سیلد از صفحه سرب و کلسیم ساخته شده و در عین حال نیاز به مراقبت کمی دارد. این نوع از باتری‌ها، مقاومت زیادی در برابر دشارژ شدن داشته و همچنین زمان کمی برای عمل شارژ نیاز دارند.

باطری اسیدی - کیان یدک

مزایای باتری اسیدی نسبت به اتمی

باطری‌ اسیدی نسبت به نوع اتمی، زمان طولانی‌تری عمر می‌کنند. با این حال بسیار مراقب باشید که به‌صورت کامل شارژ خالی نکنند؛ زیرا در صورت دشارژ شدن، متریال آن معیوب شده و خاصیت خود را از دست می‌دهند. هزینه کم، عمر طولانی، شارژ سریع، مقاومت بالا در برابر شارژ زیاد، عدم نیاز به مراقبت و درصد کم خرابی ترمینال‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌های باتری‌های سیلد نسبت به نوع غیر سیلد است.

روش تشخیص باتری خراب چیست ؟

یادم میاد اولین ماشینی که داشتم تو بحث نگهداری و عیب یابی خودرو بسیار کم تجربه بودم، در فصل زمستان یک روز که خیلی عجله داشتم برای انجام کارم هرچی استارت به خودرو  زدم ماشین روشن نشد که نشد، اولین چیزی که به ذهنم رسید خرید باتری بود. تا چند روز دنبال بهترین مارک  میگشتم تا یک روز که تصمیم گرفتم ماشین را به کمک هل دادن روشن کنم و برم برای خرید باتری. بعد از رسیدن به باتری ساز و چک کردن  متوجه شدیم که اصلا باتری خراب نبوده بلکه مشکل از اتوماتیک استارت خودرو بوده است.

نکته داستان: تشخیص خرابی باتری خودرو بدون ابزار آلات مخصوص این کار همراه با خطا بوده. ما در این مقاله قراره نکاتی به شما بگیم که این خطا به کمترین میزان برسد پس با ما همراه باشید.

مهمترین علائم و نشانه های خرابی باتری ماشین

شارژ باطری موبایل وقتی به 20 درصد می رسد اولین اخطار به ما می دهد سپس 10 درصد و در انتها اگر به ان بی توجهی کنیم گوشی کامل خاموش می شود. باطری خودرو هم قبل از خراب شدن کامل علائمی را به صاحبان خودرو نشان می دهد که اگر با این علائم آشنا بشویم قبل از اینکه در یک جای ناخواسته که هیچ انتظار ان را نداریم ماشین روشن نشود، اقدام به تعویض باتری ماشین می کنیم.

نشانه های ضعیف شدن باتری ماشین

درست عمل نکردن سیستم صوتی همانند روز های گذشته

ایجاد خلل در عملکرد چراغ، برف پاکن

احساس بوی بد در خودرو

ایجاد برآمدگی یا شکستگی باتری خودرو

به سختی روشن شدن خودرو در روز های سرد

نکته : هر زمان این علائم را در خودرو مشاهده کردید در اولین زمان به باتری ساز مراجعه کنید.

نشانه خرابی باتری ماشین

1- خودرو استارت نمی خورد

در ابتدای همین مقاله به شما گفتم  وظیفه اصلی باتری تامین برق مورد نیاز برای روشن کردن خودرو است به خصوص در فصل های سرد سال. اگر ماشین شما استارت نخورد یعنی باتری ماشین مشکل دارد. اگر هم یک روز خودروی شما با استارت روشن و در روز دیگر با استارت روشن نمی شود، احتمال دارد این مشکل به دلیل عدم نگه داشتن شارژ در باتری باشد. ویا به دلیل خرابی کامل ان.

نکته: در صورتی که با چرخاندن کلید استارت فقط یک صدای کلیک یا تق تق می شنوید، این صدا مربوط به اتوماتیک استارت ماشین است، نه خرابی باتری ماشین

اتوماتیک استارت - کیان یدک

چطور از خرابی اتوماتیک استارت مطمئن شویم

اتوماتیک استارت اصولا قبل از خرابی نشانه های ضعیف شدن خودشو نشون میده، به این صورت که در ابتدای خرابی اقدام به استارت زدن می کنید صدای تق تق می اید و ماشین روشن نمی شود. بعد از چند باز و بستن سویچ  ماشین استارت می خورد و سریعا روشن می شود . این چرخه قبل از خرابی کامل چندین بار تکرار می شود.

هر زمان این اتفاق افتارد سریعا اقدام به تعویض اتوماتیک استارت کنید قبل از اینکه بخواهید خودرو را به هل دادن روشن کنید و به تسمه تایم خودرو آسیب بزنید.

2- رنگ نشانگر باتری تغییر یافته است

باتری اکثر خودروها یک چراغ نشانگر دارند که نمایانگر وضعیت سلامت باتری است. معمولا پس از سپری شدن مدت زمان خاصی، این نشانگر تغییر رنگ می ‌یابد. زمانی که باتری نو و سالم است رنگ نشانگر آن سبز است. اما درصورتی که رنگ چشمی به سمت مشکی یا سفید متمایل شود، می‌تواند دلیلی بر پایان عمر مفید آن باشد. قطعا با پایان عمر باتری خودرو، آن باتری خراب می‌‌شود و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

نکته: گاهی اوقات نشانه گر سبز است ولی باتری خراب می باشد پس نمی توان سبز بودن باتری ملاک اصلی قرار داده شود

نکته: وجود نشانه گر در باتری ملاک بر خوب بودن مارک یا سازنده باتری خودرو نمی باشد خیلی از سازنده ها از این نشانه گر استفاده نمی کنند ولی باتری های باکیفیتی دارند

3- کاهش سرعت استارت خوردن خودرو

اگر استارت خودرو همانند فصل زمستان زمان بیشتری را برای روشن کردن ماشین سپری می کند. و این زمان روبه افزایش است. احتمال زیاد باتری خودرو روبه خرابی است.

4- تغییر ظاهر باتری

یکی دیگر از نشانه های خرابی باتری ماشین  ایجاد تغییر ظاهر در باتری است، هرگونه بادکردگی، نشتی و فرورفتگی در باتری خودرو خبر از خرابی پیش روی باتری به صاحب خودرو می دهد. که قبل از تعویض باید علت تغییر ظاهر و خرابی توسط متخصص بررسی گردد تا مجدد تکرار نشود.

چه کارهایی باعث تغییر ظاهر باطری ماشین می شود ؟

 گرم شدن بیش از حد موتور خودرو

وارد کردن ضربه به باتری

ضربه زدن به سر باتری ها حین جا زدن بست باتری

عدم استفاده از نگهدارنده 

نکته: بارها مشاهده شده صاحبان خودرو برای جا زدن سر باتری از ضربات مکرر استفاده می کنند که خود این امر باعث آسیب دیدن صفحات باتری خودرو می شود. اگر از ان دسته آدم های هستید که حصوله باز بسته کردن ندارید و یا می ترسید تعمیر کارها با ضربه به باتری شما آسیب بزنند از بسته های آسان بازشود سر باتری استفاده کنید. نمونه سرباتری اسان بازشو در زیر می باشد.

بست باطری - کیان یدک

5- استارت نخوردن خودرو در فصل زمستان

در هوای سرد به خصوص در شهرهای سرد سیر  برای روشن کردن خودرو به خصوص هنگام صبح نیاز به توان بالاتری نسبت به روز های عادی دارد، که اگر باتری در استانه خراب شدن باشد نمی تواند خودرو در زمستان به خصوص صبح روشن کند.

6- ضعیف شدن نور صفحه کیلومتر

صفحه کیلومتر برای روشن شدن نیاز انرژی خیلی کمی دارد، که اگر این نور به اصطلاح دل دل بزند یا کم زیاد شود یعنی باتری ماشین در حال خراب شدن و یا خرابی کامل است

7- استشمام بوی بد در اطراف ماشین

جالبه بدونید که یکی دیگه از علائم خرابی بوی بد اطراف باتری است. اگه ماشین‌تون رو روشن کردید و متوجه بویی شبیه بوی تخم‌مرغ گندیده یا گوگرد شدید، به احتمال زیاد باتری نشتی کرده. این اتفاق ممکنه که به علت قدیمی‌شدن ، آسیب خارجی به پایانه‌ها یا محفظه آن و یا اتصال کوتاه داخلی به وجود بیاد

نشانه های خرابی کامل باتری ماشین

  1. عدم کار کردن دزدگیر خودرو
  2. روشن نشدن هیچ یک از چراغ های خودرو
  3. روشن نشدن صفحه کیلومتر
  4. شنیده نشدن کوچیک ترین صدا از خودرو هنگام استارت زدن
  5. نور خودرو بسیار ضعیف شده است
  6. استارت ضعیف و در نهایت عدم استارت زدن
  7. شکستگی در باتری

نکته مهم : موارد گفته شده می تواند از خرابی فیوز یا جا نبودن سر باتری خودرو باشد. پس در صورت مشاهده موارد بالا ابتدا مسیر برق رسانی خودرو بررسی در صورت اطمینان از درست بودن با مراجعه به باتری ساز اقدام به تعویض باتری خودروی خود کنید.

نشانه اصلی خرابی باتری ماشین

باتوجه به اینکه وظیفه اصلی باتری تامین برق مورد نیاز برای روشن شدن خودرو است، پس هرگونه خلل در استارت زدن خودرو می تواند خبر از خرابی این قطعه به ما بدهد.

عامل اصلی خراب شدن باتری خودرو

 خودرو در تابستان به ازای هر 8 درجه افزایش دما نسبت به دمای کاری استاندارد 25 درجه، عمر  نصف می‌شود. براساس گفته انجمن نگهداری از خودرو دو مقصر اصلی خرابی ‌ها گرما و شارژ بیش‌از‌حد هستند.

نکته 1 : برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد خودرو باید مراقب باشیم ماشین جوش نیارد و از درجا کار کردن خودرو جلوگیری کنیم. و همچنین خودرو را به دور از نور خورشید پارک کنیم.

نگته 2 : بهترین راهکار برای جلوگیری از شارژ بیش از حد هنکام تعویض باتری با مشورت از باتریساز میزان امپر باتری را افزایش دهید ( فقط مراقب باشید سایز باتری همان سایز قبلی باشد)

علت خرابی زود هنگام باتری خودرو

فشار بیش از حد به باتری هنگام استارت زدن: ماشین هنگام استارت زدن بیشترین توان را از باتری می کشد و می بایست هنگام استارت زدن تمام قسمت های برقی مثل کولر . چراغ های ضبط و … خاموش شود، در غیر این صورت به مرور زمان از عمر مفید باتری کم می شود.

روشن ماندن چراغ ها پس از خاموش شدن خودرو : در خودرو های جدید پس از خاموش شدن خودرو چراغ ها هم خاموش می شود، اما اگر ماشین شما چنین سیستمی ندارد حتما قبل از خارج شدن از خودرو از خاموش بودن کلیه چراغ ها مطمئن شوید تا شارژ سریعا تخلیه نشود.

استفاده از وسایل الکتریکی هنگام خاموش بودن خودرو : اگر شما هم اهل مسافرت به دشت بیابان هستید و برای تامین روشنایی از باتری خودرو استفاده می کنید باید این موضوع را مد نظر قرار بدید با هر بار استفاده از باتری برای روشنایی عمر مفید باتری را کاهش می دهید.

گرما و سرمای بیش از حد : در بالا در مورد گرما و سرما توضیحات کامل داده شد

استفاده بیش از حد از کولر خودرو : یکی دیگر از عواملی که باعث خرابی می شود استفاده از کولر در ترافیک های سنگین یا زمانی که ماشین درجا کار می کند. چون در این زمان دور تسمه دینام پایین است منجر به خرابی باتری می شود.

عملکرد نادرست سیستم برقی : هر یک از اجزای سیستم برقی مثل دینام / استارت درست عمل نکند به مرور زمان باعث خرابی باتری خودرو می شود

خرابی دینام : عدم شارژ باتری

خرابی استارت : چندین بار استارت زدن برای روشن شدن وسیله نقلیه باعث ایجاد سولفات می شود.  که این سولفاتها به آسانی قابل برگشت پذیری نمی باشد که در آینده منجر به خرابی باتری می شود.

اتصال کوتاه : اتصال کوتاه در خودرو های مدل پایین بیشتر دیده می شود که هم می تواند باعث خرابی باتری و هم سیستم برقی و ECU  شود.

استفاده نکردن از باتری در طولانی مدت : ماشین به گونه ای طراحی شده است که اگر مدت زمان زیادی مورد استفاده قرار نگیرد، صفحات داخل باتری عمل سولفاته شدن را با سرعت بیشتری انجام می دهند. سولفاته شدن منجر به فاسد شدن صفحات داخل  شده و دیگر امکان شارژ مجدد  وجود ندارد.

پیش نهاد کیان یدک : در فصل تابستان هر هفته و در فصل زمستان هر 3 روز یک بار ماشین را استارت بزنید تا باتری شارژ شود

بی کیفیت بودن باتری خریداری شده : متاسفانه باتری های بی کیفیت و فیک ها به اصطلاح خارجی در بازار بسیار زیاد می باشد که پس از کمی کار کردن دچار خرابی می شوند.

استفاده بیش از حد از برق خودرو : اگر از برق خودرو بیش از حد کار بکشید باتری شما حتما خراب خواهد شد. برای مثال  خودروی شما 55 آمپر است و شما آمده اید یک سیستم صوتی قوی که نیاز به آمپر بالایی دارد روی ماشین نصب کرده اید. با توجه به اینکه باتری نمی تواند برق مورد نظر تامین کند علاوه بر اینکه خراب می شود می تواند به سایر قسمت های برقی خودرو آسیب بزند

سیستم صوتی - کیان یدک

برق دزدی ماشین : یکی از مشکلاتیه که باعث میشه تا وقتی که موتور و همه‌ی دستگاه‌های الکتریکی ماشین خاموش هستند، مصرف بشه. توی بعضی از ماشین‌ها سیستم‌های الکترونیکی به علت‌های مختلفی برق‌دزدی می‌کنند. حالا شما باید بیایید و این مشکل رو رفع کنید و ببینید مشکل از کجاست و زودی اون رو رفع کنید. چون هر چی که بیشتر این اتفاق طول بکشه، عمر باتری ‌تون هم زودتر تموم میشه.

اقدامات پس از استارت نخودرن باتری ماشین

همان طور که در این مقاله بارها به آن اشاره شد، مهم ترین نشانه خرابی  ماشین عدم استارت زدن است حال در ادامه به موضوع می پردازیم که بعد از عدم استارت خوردن چه کارهایی را باید انجام دهیم. بعضی از این موارد باید توسط فرد متخصص یا باتریساز انجام شود.

بررسی اتصال بست با باتری

اولین کار پس از استارت نخودرن ماشین بررسی اتصال  می باشد، بست های  را جدا کنید، اگر لازم است سولفاته  را تمیز کنید سپس اقدام به بستن مجدد بست باتری کنید. و مجدد اقدام به روشن شدن خودرو کنید اگر باز ماشین استارت نخورد موارد زیر را تک تک بررسی کنید.

تسمه نگهدارنده باتری

گاهی اوقات شل شدن پیچ های نگهدارنده باتری باعث جابه جایی باتری و در نهایت قطع اتصال  می شود. این مورد هم بررسی شود.

فیوز ها

فیوز ها طبق کاتالوگ خودرو چک شده و در صورتیکه یکی از آن ها سوخته باشد باید اقدام به تعویض با فیوز هم آمپر خودش شود.

نکته مهم : بررسی دو مورد بالا توسط شما امکان پذیر و کار تخصصی حساب نمی شود. اما موارد پایین حتما باید توسط باتری ساز یا فرد متخصص انجام شود.

دینام را چک کنید.

قبل از تعویض باتری از باتریساز بخواهید دینام شمارو بررسی کند تا از سالم بودن دینام مطمئن شوید.

بررسی استارت

یکی از عوامل درست کار نکردن باتری، استارت و اجزای ان است. در برخی از مواقع تمام شدن ذغال استارت یا خرابی اتوماتیک استارت باعث عملکرد ضعیف یا قطع آن می شود. بهتر است قبل از خرید این مورد هم چک شود.

بررسی باتری

گاها دیده شده باتری با یک شارژ توسط باتریساز چندین ماه کار کرده و هزینه خرید باتری را به تعویق انداخته است

خرید باتری ماشین

اگر موارد بالا بررسی کردید و هیچ اشکال و ایرادی به غیر از خود باتری پیدا نشد، می بایست هرچه زودتر اقدام به تعویض این قطعه کنید.

نحوه مراقبت و نگهداری از باتری ماشین

همان طور که قبلا گفتم باتری در سرما و گرما دچار آسیب می شود، پس از پارک کردن خودرو در مجاورت آفتاب و سرمای برف خوداری کنید

محافظ باتری ماشین - کیان یدک

شل بودن سر باتری ها مورد بررسی و کنترل قرار بدید.

از دست کاری کردن باتری و یا اضافه کردن مواد شیمایی به باتری خوداری کنید.

تمیز نگه داشتن پایه های باطری یکی دیگه از روش های افزایش طول عمر باطریه، پس با ابزار مناسب ان را تمیز کرده و از ضربه زدن به پایه ها خوداری کنید

اگه قراره که برای مدت طولانی از خودروتون استفاده نکنید و جایی پارک باشه، پیشنهاد ما به شما اینه که باطری رو از روی خودرو باز کنید.

از بین بردن شوره اتصالات باطری هم راه دیگه‌ایه که می‌توانید ازش کمک بگیرید. چون که این شوره از ایجاد ارتباط بین باطری و موتور جلوگیری میکنه و باعث میشه تا خودرو به سختی استارت بخوره‌. این عامل هم به باطری ماشین و هم موتور فشار زیادی وارد می‌کنه و در نهایت طول عمر مفید این قطعه کم میشه.

هر از چندگاهی جعبه محافظ باطری خودرو رو هم بررسی کنید و اگه شل بود، تو جای خودش محکم کنید. چون که در صورت شل بودن، طول عمر مفید  هم به شدت کاهش پیدا می‌کنه.

هنگام خاموش بودن خودرو یا در حالت درجا کار کردن از ضبط ماشین تا حد امکان استفاده نکنید

عمر مفید باتری اتمی

عمر مفید در برند های مختلف متفاوت می باشد که روی جعبه باتری عمر مفید ذکر شده است اما به طور کلی عمر مفید باتری بین 2 تا 4 سال می باشد. در صورتی که به خوبی از آن نگهداری کنیم و سرویس‌های به‌موقع رو انجام بدیم، می‌توانیم باتری خودمان را حتی تا 4 سال هم استفاده کنیم. اما واقعیت خیلی عوامل که در ابتدای مقاله به ان اشاره کردیم به عمر مفید باطری تاثیر گذار است به خصوص برندهای باتری

عمر مفید باتری اسیدی

 یاطری هایی اسیدی که با تکنولوژی AGM تولید شده‌اند؛ طول عمرشون نسبت هم نوع اتمی بیشتر و به طور میانگین از 4 تا 8 ساله. البته دقت داشته باشید که هر چه از باطری بیشتر استفاده بشه و شارژ و دشارژ بیشتری انجام بشه، طول عمر اون هم به همون مقدار کاهش پیدا می‌کنه. به همین دلیل نباید فقط با توجه به این اعداد از  باطری استفاده کنید.

بهترین برند باتری ماشین

به طور قطع هیچ وقت نمی توان یک برند را به عنوان برند برتر در ساخت باتری اعلام کرد. حدود دو سه سال گذشته بهترین برند صبا باطری بود ولی در حال حاضر برنا و سپاهان جز بهترین های  ایرانی می باشند و مطمئن باشید در سال های آینده احتمال تغییر این دو برندن برتر هم وجود دارد. شاید این سوال برای شما پیش بیاد، خود من از کدام برند  استفاده میکنم در حال حاظر از  سپاهان به دلیل تحقیقات فراوان که انجام دادم و همچنین گارانتی بیشتر نسبت به رقبا استفاده میکنم

سپاهان باطری - کیان یدک

چطور بهترین برند باتری پیدا کنیم ؟

یک از افرادی که می تواند به ما در پیدا کردن بهترین برند باتری کمگ کند، افرادی هستند که خدمات برقی ماشین را انجام می دهند. این افراد چون با ماشین های مختلف و الخصوص با گلایه و شکایات مردم اشنا هستند، می توانند مارا در خرید یک باطری مطمئن کمک کنند

قیمت باتری  

قیمت باتری بستگی به میزان امپر مورد نیاز خودروی شما دارد. ولی در سال 1401 قیمت ها از 700 هزار تومان شروع و تا 5 میلیون برند های خارجی تمام می شود. خودرو هایی که سیستم ها صوتی قوی نصب کردند حتی نیاز به دو باتری دارند

تاثير باطري در شتاب خودرو

این سوال بارها پرسیده می شود آیا باتری ماشین می تواند روی شتاب تأثیر بگذارد. که پاسخ بنده در جواب همه این عزیزان خیر است باتری روی عملکرد موتور هیچ تاثیری ندارد .اما اگر خودروی شما هیبریدی یا برقی مثل تویوتا پریوس و تسلا است. قطعا روی توان خودرو تاثیر گذار است. پس اگر از خودرو های تولید داخل استفاده می کنید نگران این موضوع نباشید

فیلم نحوه عملکرد باتری ماشین

 
کلام آخر : امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد . اگر تجربه یا سوالی در مورد باطری ماشین دارید در قسمت نظرها می توانید با ما در میان بگذارید. تیم کیان یدک در سریعترین زمان ممکن پاسخگو خواهند بود.

تیم کیان یدک با باتری های خارجی موافق نیست به چند دلیل 

یک : اصولا تاریخ ساخت این بازی های بسیار قدیمی است

دو : برندهای نامعتبر و فیک در بازار زیاد دیده می شود

سه : اگر موارد گفته شده در این مقاله رعایت نشود باطری های خارجی هم به آسانی خراب می شوند.

شما برای تعویض باتری هیچ هزینه را نبیاد به باتریساز بدید، مگر مواردی که نیاز به بررسی داشت که باز هم باتری سازهای معتبر این هزینه را از مشتری نمی گیرند.

اگر ماشین استارت نمی خورد ، علت های زیادی وجود دارد. که در زیر به ان اشاره کردیم.
باتری تمام، خراب یا خالی شده است

اتوماتیک استارت مشکل خورده

خرابی سویچ و اتصالات 

خرابی سیم کشی و اتصالات 

 

امتیاز شما به محتوای این مطلب
[تعداد رای ها: 3 میانگین امتیازها: 4.7]

4 دیدگاه در “نشانه و دلیل های خرابی باتری ماشین

  1. کوروش گفت:

    ممنون اتصال بدنه برای باطری مفید هست ؟

    1. سلام درود بله بسیار مفید است به خصوص در خودرو های مدل پایین تر

  2. حسین گفت:

    ممنون از مقاله کامل شما . از کجا بفهمیم تاریخ ساخت باطری چه زمانیه؟ و ایا تاریخ ساخت حائز اهمیت است ؟

    1. سلام درود در مورد باتری های ایرانی که معمولاً به صورت تاریخ شمسی روی بدنه باتری ذکر می شود ولی آنچه که اهمیت دارد تاریخی است که در کارت گارانتی ذکر شده است. در تمامی باتری های ایرانی تاریخ اتمام گارانتی در کارت گارانتی ذکر شده لذا باتری که زیر ۱۲ ماه از ضمانت آن باقی مانده یعنی تاریخ گذشته است و هرگز خریداری نکنید.

      در مورد باتری های خارجی با توجه به اینکه هر برند کد گذاری مخصوص به خود را دارد و به اسانی تاریخ ساخت مشخص نیست حتما از فروشنده ضمانت و گارانتی گرفته شود . و می بایست از فروشگاه معتبر خریداری شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *