دوره رایگان آموزشی, نکات آموزشی خودرو

آموزش عیب یابی و نگهداری خودرو (قسمت اول)

دوره رایگان عیب یابی و نگهداری خودرو - کیان یدک

درمقاله آموزشی عیب یابی و نگهداری خودرو تلاش کردیم نکات بسیار با ارزش به شما ارائه بدیم. تا عیب های کوچک قبل از بزرگ شدن سریعتر توسط شما شناسایی شود. تا خودتان مانع از هزینه های سنگین تر شوید. پس اگر دوست ندارید حین مسافرت در جاده بمانید و یا از هزینه سنگین خودرو خسته شدید این مقاله پیش نهاد میکنم مطالعه کنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درس اول عیب یابی و نگهداری خودرو

یکی از وظایف صاحبان خودرو این  است که هر هفته زمانی برای بازدید از خودرو که نهایت 5 تا 10 دقیقه می شود بگذارند و موارد زیر را که به ان اشاره میکنیم دقیق بررسی کنند.

بررسی سطح روغن موتور

هر هفته به خصوص در فصل گرما باید سطح روغن موتور موررد بررسی قرار گیرد، به این صورت گه خودرو در سطح صاف قرار می دهیم سپس اقدام به کشیدن گیج روغن می کنیم در اولین مرحله به نمایشگر سطح روغن توجه نمی کنیم و ان را پس از پاگ کردن مجدد در محل خود قرار می دهیم بعد از چند ثانیه گیج را مجدد خارج کرده و سطح روغن را بررسی میکنیم که می بایست سطح روغن بین MIN و MAX باشد.

گیج روغن - کیان یدک

نکته : قبل از تست سطح روغن باید خودرو کاملا سرد شده باشد و در صورت استارت زدن به خودرو حداقل 15 دقیقه باید صبر کنیم تا سطح بدست امده دقیق باشد.

بررسی سطح ضد یخ خودرو

اگر خودرو شما دارای منبع انبساط بود، می بایست سطح ضد یخ بین MIN و MAX باشد. اگر دارای منبع انبساط نمی باشد در زمان خنگ بودن خودرو درب رادیات باز شده و سطح ضد یخ مورد بررسی قرار گیرد.

نکته : در خودرو های خانواده سایپا مثل پراید، تیبا، ساینا، کوییک، اگر درب رادیاتور خراب شده باشد عمل کشیدن ضد یخ از منبع انبساطی به درستی انجام نمی شود پس بهتر است از عملکرد درست منبع انبساط با باز کدن درب رادیاتور مطمئن شویم.

بررسی سطح روغن ترمز ماشین

سطح روغن ترمز هم باید بین MIN و MAX باشد. در صورت که سطح روغن ترمز خودرو به مینیمم نزدیک شده باشد. قبل از ریختن روغن ترمز باید به دو نکته زیر حتما توجه کنید.

  • از عدم نشتی سیستم ترمز مطمئن شوید.
  • از تمام نشدن لنت های ترمز مطمئن شوید

نکته : در صورتی که قصد داشتید سطح روغن ترمز خودرو زیاد کنید حتما به رنگ زرد یا آبی بودن سطح روغن ترمز توجه کامل کنید.

بررسی سطح روغن هیدرولیک

با باز کردن درب روغن هیدرولیک خودرو گیج روغن هیدرولیک هم خارج می شود که بر اساس علائم روی گیج می توان وضعیت سطح روغن را دقیق بررسی کرد به این صورت که روی گیج معمولا سه حالت وجود دارد که نشان دهنده موارد زیر است.

 AD : به معنی پایین بودن سطح روغن هیدرولیک می باشد

C : یا همان COLD که به معنی خنک بودن مایع هیدرولیک که باید سطح گیج روی این نقطه باشد

H : یا Hot که نشانگر گرم بودن سطح مایع خنک کننده می باشد. که برای مشخص شدن دقیق سطح روغن هیدرولیک بهتر است در زمان خنک بودن این بررسی انجام شود.

بررسی وضعیت باطری خودرو

باطری خودرو پس از مقداری کار کردن شروع به سولفاته کردن می کنند که این سولفاته ها باعث خلل در عملکرد درست باطری خودرو خودرو می شود. که باید هرچه زودتر برطرف شود.

بررسی وضعیت تسمه های خودرو

یکی از مهم ترین قطعاتی که باید بررسی شود به خصوص قبل از مسافرت های طولانی تسمه های خودرو به خصوص تسمه تایم می باشد که ترک یا پارگی نداشته باشد.  چرا تاکید بسیار به بررسی تسمه ها داریم ؟ به دلایل زیر

پارگی تسمه تایم

اگر تسمه دینام پاره شود دو حالت به وجود میاد

  • ماشین بعد از استفاده از ذخیره باطری خاموش می شود .
  • تسمه قبل از پاره شدن ریش ریش می شود و به سایز اجزا به خصوص تسمه تایم آسیب جدی وارد می کند.

اگر تسمه تایم پاره شود خودرو به یک باره خاموش می شود و دو حالت امکان دارد رخ دهد

  • یا در بهترین حالت فقط نیاز به تعویض تسمه تایم باشد به شرط اینکه به خودرو استارت زده نشود.
  • و در بدترین شرایط که بیشتر این اتفاق رخ می دهد، خودرو پس از پاره شدن تسمه تایم سوپاپ کج کرده می کند که تا موتور باز نشود میزان خسارت قابل پیش بینی نمی باشد.

نکته های کلیدی مخصوص خودرو های کار کرده

  • هر هفته زیر خودور بررسی شود تا در صورت نشتی داشتن خودرو ( آب یا روغن ) سریعا به مکانیک مراجعه شود . در صورت شک داشتن به نشتی از کارتون برای پیدا کردن محل دقیق ان می توانید استفاده کنید.
  • بررسی دوره ای توسط مکانیک مورد اعتماد فراموش نشود به خصوص در سفر های طولانی بعضی از عیب ها توسط افراد متخصص قابل شناسایی است.
  • هر هفته چراغ ها خودرو به خصوص مه شکن ها کنترل شود و در صورت خرابی تعویض گردد. ( جریمه نقص در سیستم روشنایی بسیار سنگین تر از تعویض لامپ سوخته می باشد )
  • بررسی آج خودرو، در خودرو های کارکرده هر لحظه امکان لاستیک سابی وجود دارد که در طولانی مدت باعث خرابی و یا ترکیدگی لاستیک می شود .
  • کنترل باد لاستیک حداقل 2 هفته یک بار انجام شود، چرا که تنظیم نبودن باد لاستیک باعث افزایش مصرف سوخت و کلی مشکلات دیگر می شود.

کلام آخر بازدید هفتگی خودرو :

موارد گفته شده در بالا میانگین در هفته زیر ده دقیقه وقت شمارو می گیرد، اگر شما از آن دسته افراد هستید که نمی توانید برای خودرو خود هر هفته 10 دقیقه زمان بگذارید باید ساعت ها وقت خود را جلوی مکانیکی برای عیب های بگذارید که راحت قابل پیش گیری بوده است.

درس دوم بررسی قطعات مصرفی

قبلا از تولید این دوره آموزشی یک مقاله کامل درباره قطعات مصرفی خودرو و زمان تعویض آن ها برای شما تهیه کردیم که با مراجعه به مقاله بالا می توایند به طور کامل این مقاله مطالعه فرمایید. اما در ادامه این مقاله به صورت تخصصی تر به سراغ قطعات مصرفی خودرو رفتیم.

تسمه تایم

وای که هر چقدر درباره اهمیت تسمه تایم برای شما بگم باز هم کم گفتم.تسمه تایم وظیفه انتقال قدرت از میل لنگ به میل سوپاپ موتور دارد. قطعه ای که اگر پاره بشه هزینه خیلی خیلی سنگین روی دست شما می گذارد. زمان تعویض تسمه تایم در خودرو های مختلف متفاوت است. در کل زمان درنظر گرفته شده برای تعویض 60 هزار کیلومتر می باشد. که با درجا کار کردن خودرو می بایست روی 50 هزار کیلومتر تعویض شود. البته به شرط خریداری تسمه تایم شرکتی و یا اصلی خارجی

پیشنهاد کیان یدک: هنگام خرید حتما به تاریخ روی تسمه تایم دقت شود تا به روز باشد.

نکته کیان یدک: با توجه به تقلبی بودن این تسمه حتما از فروشنده فاکتور جهت تضمین کالای خریداری شده گرفته شود.

نکته مهم : هر 10 هزار کیلومتر وضعیت تسمه تایم مورد بررسی قرار گیرد.

تسمه تایم ماشین -کیان یدک

تسمه دینام

زمان تعویض تسمه دینام 40 هزار کیلومتر  به شرط عدم استفاده از تسمه دینام تقلبی می باشد.

نکته: حتما بین 5 تا 10 هزار کیلومتر تسمه دینام مورد بررسی قرار گیرد، که اگر دارای ترک، ریش ریش شدن بود. هرچه زودتر تعویض گردد.

صفحه کلاچ خودرو

صفحه کلاچ قطعه ای مصرفی که زمان تعویض آن باز هم مستقیم به رانندگی و جنس خود قطعه بستگی دارد. زمان تعویض این قطعه بین 50 تا 60 هزار کیلومتر می باشد. البته اگر داخل شهر رانندگی می کنید یا اهل تکاف کشیدن هستید این زمان برای شما بین 30 تا 50 هزار تا می باشد.

نشانه های تمام شدن صفحه کلاچ

بدجا رفتن صفحه دنده یک و دنده عقب

لزرش خودر حین حرکت

کاهش شتاب موتور نسبت به قبل

پیشنهاد کیان یدک : در مقاله 10 نشانه خرابی صفحه کلاچ توضیحات جامع درباره صفحه کلاچ داده شده که به کمک ان می توانید با علت های خراب شدن و تست صفحه کلاچ آشنا شوید.

فیلتر هوا موتور

فیلتر هوای خودرو در بهترین شرایط آب هوایی باید روی 10 هزار کیلومتر تعویض شد. اما اگر در شهر شما ریزگرد و آلودگی زیاد می باشد، می بایست هر 5 هزار کیلومتر  فیلتر هوای موتور عوض شود.

خطرات عدم تعویض فیلتر هوای خودرو!

یک: افزایش مصرف سوخت خودرو

دو: وجود مشکل در محفظه احتراق

سه: رسوب دوده روی شمع‌های خودرو

چهار: خروج دوده از اگزوز

پنج: کاهش قدرت موتور به دلیل دوده گرفتن شمع ها و احتراق نادرست

شش: وجود بوی بد بنزین در کابین خودرو

هفت: در نهایت روشن شدن چراغ چک موتور

روغن موتور خودرو

یک از مهمترین و اصلی ترین موارد مصرفی خودرو روغن موتور خودرو می باشد که وظیفه اصلی آن روان کاری اجزای داخلی موتور می باشد. زمان تعویض روغن موتور بستگی به نوع روغنی مورد استفاده از 5 هزار تا 8 هزار دارد.

پیشنهاد کیان یدک : با توجه به کیفیت پایین بعضی از روغن های داخلی و همچنین درجا کار کردن خودرو به شما پیش نهاد می شود قبل از رسیدن به کارکرد درج شده بر روی قوطی روغن اقدام به تعویض ان کنید. اگر روغن شما 5 هزار کیلومتر می باشد. حتما روی 4500 اقدام به تعویض روغن موتور کنید

اخطار کیان یدک : بارها و بارها از ما پرسیده می شود که ماشین بعد از تعویض روغن بدکار می کند و حتی شاهد یاتاقان زدن خودرو هم بودیم. که همه این عوامل به خاطر تویض روغن در مکان ها نامعتبر و یا استفاده از روغن های ارزان و نامرغوب بوده است.

ضدیخ یا ضد جوش

اشتباه رایج خیلی از صاحبان خودرو این است که ضد یخ فقط باید در زمان زمستان مورد استفاده قرار گیرد. و  یا اشتباه خیلی بزرگ تر عدم استفاده از ضدیخ در خودرو می باشد. قبل این که بگیم نبود ضد یخ باعث بروز چه مشکلاتی در خودر می شود باید این موضوع را بیان کنم که ضدیخ علاوه بر اینکه مانع یخ زدن خودرو در هوای سرد می شود. از جوش آوردن خودرو در روز های گرم هم جلوگیری می کند. پس وجود ضد یخ هم در تابستان هم در زمستان الزامی می باشد.

نکته : حتما به میزان عدد یخ نزدن آب رادیاتور و تحمل در جلوگیری از جوش اوردن بر روی قوطی ضد یخ توجه شود.

ضد یخ در تابستان -کیان یدک

نبود ضدیخ باعث چه مشکلاتی می شود؟

  • رسوب گرفتن سیستم خنک کننده خودرو
  • در صورت یخ زدن آب رادیاتور هنگام استارت زدن پره های واتر پمپ شکسته می شود.
  • ماشین در فشار های سنگین به آسانی جوش می آورد.
  • مسدود شدن کانال های رادیاتور
 

روغن گیربکس یا واسکازین

یکی دیگه از روغن های مهم خودرو که متاسفانه توجه کمی به آن می شود، روغن واسکازین می باشد. واسکازین وظیفه روانکاری اجزای داخلی گیربکس خودرو را بر عهده دارد که می بایست سطح واسکازین هنگام تویض روغن موتور بررسی گردد تا در صورت کم شدن سطح روغن مجدد شارژ گردد. زمان تعویض روغن گیربکس هر 50 هزار کیلومتر می باشد.

علائم کمبود روغن گیربکس یا واسکازین

از مهمترین نشانه های کمبود روغن واسکازین می توان به بد جا رفتن یا اصلا جا نرفتن دنده های و همچنین ایجاد سر و صدا در گیربکس خودرو اشاره کرد.

نکته گیربکس اتوماتیک

خودرو هایی که دارای گیربکس اتوماتیک می باشند باید هنگام تویض روغن موتور، سطح و کیفیت روغن گیربکس مورد بررسی قرار گیرد، در صورت تیره شدن و یا به رنگ شیری در آمدن واسکازین حتما باید تعویض شود.  اصولا  روغن گیربکس این خودرو ها بر روی 40 تا 50 هزار تا تعویض می شود.

روغن هیدرولیک فرمان

از این روغن برای عملکرد بهتر و روان تر کار کردن سیستم هیدرولیک فرمان خودرو استفاده می شود. علائم خرابی یا کاهش سطح روغن هیدرولیک / پایین رفتن سطح روغن هیدرولیک / سفت شدن روغن هیدرولیک / سفت شدن فرمان / استشمام بوی سوختگی از روغن هیدرولیک / تغیر رنگ دادن / ایجاد صدای نامتعارف هنگام چرخاندن فرمان

روغن ترمز

یک سیستم ترمز سالم علاوه بر امنیت سلامت سرنشینان، برای سلامت خود خودرو نیز ضروری می باشد، اما اکثر افراد در بررسی دوره ای سیستم ترمز کوتاهی کرده که باعث بروز خسارات جبران ناپذیر شده است.

روغن ترمز خاصیت تحمل دما و فشار بالا را دارد و همین امر باعث می شود در زمان فشردن پدال ترمز از شتاب خودرو کاسته و متوقف شود. این روغن یک ماده غیر تراکم پذیر است که نیروی ایجاد شده توسط فشار روی پدال ترمز را به صورت یک نیروی هیدرولیکی به لنت ترمز انتقال می‌دهد. بر اثر اصطکاک میان لنت و دیسک سرعت خودرو شما کاهش یافته یا متوقف می‌شود.​

زمان تعویض روغن ترمز هر دو سال یک بار می باشد. اگر در شهر های جنوبی یا شمالی زندگی می کنید زمان تعویض روغن ترمز باید کمتر در نظر گرفته شود. چرا که روغن ترمز به آسانی رطوبت را جذب کرده و باعث خرابی سیستم ترمز و بلوک ABS  می شود.

نکته مهم : هر زمان که سطح روغن ترمز کاهش یافت قبل از اضافه کردن روغن ترمز به مخزن دنبال دلیل این کاهش روغن باشید.

لنت ترمز

زمان تعویض لنت ترمز کاملا بستگی به نوع رانندگی و لنت ماشین شما دارد. اگر بیشترین رانندگی شما در شهر و ترافیک های سنگین می باشد لنت شما سریعتر تمام می شود. اگر راننده خارج از شهر هستید زمام اتمام لنت شما طولانی تر است. اما اصولا لنت ترمز جلو بین 20 تا 30 هزار تا تعویض میشود و لنت کاسه ای عقب بین 70 تا 100 هزار کیلومتر که دلیل این اختلاف به خاطر فشار موجود در لنت های جلو می باشد

نکته یک: وقتی لنت ترمز به 4/1 می رسد شروع به سوت کشیدن و خبر از اتمام لنت به ما می دهد.

نکته دو: حتما هنگام خرید از لنت مرغوب استفاده کنید چرا که بارها مشاهده شده لنت ها نامرغوب و تقلبی به دیسک چرخ آسیب زده و هزینه های سنگین برای صاحب خودرو شارژ کرده است

نکته سه: زمان اعلام شده برای تعویض لنت همان طور که گفته شد به نوع لنت و رانندگی شما بستگی دارد. پس با بازدید های دوره ای از سلامت لنت مطمئن شوید.

شمع خودرو

یکی از قطعاتی که عاشقان خودرو به آن اهمیت ویژه ای می دهند شمع خودرو است، چرا که شمع به همراه وایر شمع می تواند روی قدرت و سرعت ماشین تاثیر بسزایی بزارد. زمان تعویض شمع شرکتی خودرو روی 35 تا 40 کیلومتر است. البته یادمون باشد شمع های ایریدیوم و پلاتینیوم علاوه بر جرقه زنی خییلی عالی عمر بالاتری نسبت به شمع های شرکتی دارند.

شمع خودرو - کیان یدک

مزایای شمع های سوزنی ایریدیوم و پلاتینیوم عبارتند از:

  1. افزایش بازدهی موتور
  2. کاهش میانگین مصرف سوخت
  3. طول عمر بیشتر نسبت به شمع های عادی (۱۰۰۰۰۰ کیلومتر گارانتی)
  4. کارکرد نرم و روان موتور و افزایش عمر قطعات آن
  5. روشن شدن سریع و آسان در هنگام سرد بودن موتور
  6. خسارت‌های درست کارنکردن شمع خودرو
  7. افزایش مصرف سوخت و کاهش بازدهی موتور.
  8. ایجاد مشکل برای فیلتر کاتالیست و مسدود شدن آن
  9. ریپ زدن موتور به دلیل بد کار کردن شمع ها
  10. کثیف شدن سوپاپ‌ها به دلیل رسوب بنزین سوخته نشده
  11. ایجاد لرزش و خراب شدن سایر اجزای موتور در بلند مدت

وایر شمع ماشین

در بخش قبلی از اهمیت شمع برای شما گفته شد. اگر شتاب و قدرت ماشین برای شما حائز اهمیت است  باید همانند شمع توجه ویژه ای به وایرهای خودرو کنید. وایر وظیفه انتقال جریان برق از کوئل به شمع هارو دارد. زمان تعویض وایر ها بین 80 تا 100 هزار کیلومتر می باشد. اگر سر لاستیکی وایر ترک و سفیدی مشاهده کردید زمان تعویض وایر ها فرا رسیده است.

نکته : اگر به شتاب خودرو اهمیت می دهید وایر های تقویتی گزینه مناسب خودرو شما می باشد.

وایر شمع تقویتی - کیان یدک

فیلتر روغن موتور

یکی از نشانه های روغن موتور خوب این است که بعد از یک مدت کار کردن از رنگ زرد به رنگ تیره تبدیل شود. دلیل این افتاق به این خاطر است که روغن موتور ناخالصی های درون بلوک سیلندر را به خود جذب میکند تا باعث مسدود شدن کانال های روغن نشود . وظیفه فیلتر روغن موتور تسویه روغن قبل از رسیدن به یاتاقان ها می باشد. که پیش نهاد می شود پس از هربار تعویض روغن این فیلتر تعویض شود و حتما از فیلتر خوب و با کیفیت در خودرو استفاده شود.

فیلتر بنزین

فیلتر بنزین می بایست هر 20 هزار تا تعویض شود. در صورت عدم تعویض این قطعه شاهد موارد زیر خواهید بود.

  1. کاهش شتاب خودرو
  2. ریتم زدن خودرو در سربالایی ها
  3. بد روشن شدن خودر

نکته مهم : اگر فیلتر بنزین به موقع تعویض نشود باعث فشار به پمپ بنزین و در نهایت باعث سوخت این پمپ می شود

پیشنهای کیان یدک : حتما از فیلتر بنزین فلزی استفاده شود چرا که در شرایط آب هوای مختلف مقاوم تر می باشد

فیلتر کابین

این فیلتر باعث ایجاد هوای مطبوع داخل کابین خودرو می شود. و از ورود آلودگی و گردغبار تا درصد بالایی جلوگیری می شود. با توجه به قیمتی نبودن این قطعه پیشنهای می شود این فیلتر هر ساله تعویض شود.

فیلتر کابین تیبا، ساینا، کوییک،

جالبه بدونید که تعدادی از خودروها مثل تیبا، ساینا، کوییک، توسط تیم کیان یدک مورد بررسی قرار گرفت و هیچ کدام از این خودرو ها این فیلتر کابین را نداشتند. حتما این موضوع بررسی کنید و نتیجه زیر این پست برای ما بنویسید.

اجزای جلوبندی

زمان تعویض قطعاتی که در بخش جلوبندی خودرو مورد استفاده قرار گرفته است دقیقا به نوع رانندگی ،کیفیت قطعات و همچنین سلامت شاسی ماشین بستگی دارد. نمی شود زمان دقیقی برای تعویض این قطعات مشخص کرد. پیش نهاد ما به شما بررسی دوره ای هر سه ما یک بار جلوبندی توسط  جلوبندی ساز می باشد.

سیستم تعلیق خودرو - کیان یدک

فیوز ها خودرو

آخرین قطعه که در دوره رایگان نگهداری حرفه ای خودرو بررسی میکنیم فیوز های خودرو می باشد. که هیچ زمان مشخصی برای تعویض این فیوز ها تعریف نشده است . اما احتمال اینکه هر لحظه بسوزد و بخشی از ماشین کارایی خودش را از دست بدهد وجود دارد. پس لازمه بر اساس نوع خودرو با آمپرهای مختلف اقدام به تهیه فیوز خودرو کنیم.

نکات تکمیلی

هیچ فیلتری در خودر با شستوشو قابل استفاده مجدد نمی باشد. لطفا از فیلتر جدید با مارک معتبر استفاده کنید. مثل فیلتر سرکان

معرفی قطعات مصرفی بر اساس حساسیت در هنگام خرابی می باشد که شما هم باید به این حساسیت توجه ویژه ای بکنید.

هر سه ماه یک بار یا نهایت 6 ماه یگ بار از مکانیک معتمد خود بخواهید که وضعیت خودرو برای شما بررسی کند تا اگر عیب پنهان دارد شناسایی و هرچه زودتر بر طرف شود.

کلام آخر : چه دوره آموزش عیب یابی و نگهداری خودرو چه دوره های دیگه هیچ وقت کامل نخواهد بود مگر با استفاده از تجربه شما عزیزان. اگر در مورد درس اول و دوم تجربه ای دارید که می تواند به دوره رایگان ما کمک کند خوشحال می شویم در اختیار ما بگذارید.

امتیاز شما به محتوای این مطلب
[تعداد رای ها: 12 میانگین امتیازها: 4.7]

12 دیدگاه در “آموزش عیب یابی و نگهداری خودرو (قسمت اول)

  1. کیارش گفت:

    کامل جامع مفید . ممنون که به زبان ساده برای ما مقاله تهیه کردید

    1. سلام دروود خدا شکر توانستیم توی این ساده سازی موفق باشیم ممنون از شما

  2. نعمت گفت:

    عالی بود . به نظر شما شمع چه مارکی خوبه ؟

    1. سلام درود بر شما
      شمع بوش و انجیکا به شرط اصلی بودن گزینه خوبی هستند. الیته مارک های دیگه هم وجود دارند که می تونه توی سبد بهترین شمع ها قرار بگیرد، مثل شمع اکیوم

  3. تینا گفت:

    عالی بود ممنون .‌‌رایگانولی پر محتوا

    1. سلام درود ممنون از دل گرمی شما

  4. نریمان گفت:

    آموزش رایگان و مفیدی بود . به نظر شما بهترین ماشین ایرانی کدومه ؟

    1. سلام درود سوال شما کمی کلی است خیلی ملاک ها در این زمینه وجود داره که مشخص کنه چه ماشینی بهترین است در کل دنا / تارا ماشین های خوب ایرانی هستند نسبت به ماشین های داخلی

  5. کیارش گفت:

    دم شما گرم خیلی عالی بود

    1. ممنون از شما

  6. جواد گفت:

    سلام بهترین مارک شمع خودرو چیه؟

    1. سلام درورد مارک های خوب زیاد است ولی چیزی که در بازار ایران موجود و به شرط اصالت کالا جز بهترین هاس هست اول بوش المان یا روسیه بعد ان جی کا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *