زیبایی ماشین, نکات آموزشی خودرو

بررسی تخصصی انواع رینگ خودرو

بررسی تخصصی انواع رینگ خودرو

بررسی تخصصی انواع رینگ خودرو

اولین قدمی که علاقمندان به خودرو برای زیبایی ماشین انجام می دهند، استفاده از رینگ اسپرت است. در کمپانی های بزرگ خودرو سازی استفاده از رینگ های فولادی کاملا منسوخ شده و به مشتریان خود حق انتخاب انواع رینگ اسپرت را بر اساس سلیقه و علاقه خود می دهند، در خودروهای ایرانی این موضوع کاملا متفاوت هست رینگ های فولادی جز اصلی ماشین و رینگ اسپرت جز اپشن های ماشین حساب می شود.

دوستاران خودروهای ایرانی  پس از تحویل گرفتن خودرو از کمپانی به دنبال اولین قدم در زیبایی خودرو هستند که امروزه شاهد هستیم خیلی از افراد که ماشین دارند از جوان ها گرفته تا افراد مسن به دنبال زیبایی ماشین خود هستند. و تلاش میکنند برای علاقه خود هزینه زیادی انجام بدهند. امروز قراره در مقاله ( بررسی تخصصی انواع رینگ خودرو ) به صورت کاملا تخصصی انواع رینگ رو بررسی کنیم. قبل از بررسی تخصصی رینگ ماشین باید چند نکته خیلی مهم و حیاتی بدونیم و حتما در زمان خرید به اون عمل کنیم

نکات مهم هنگام خرید رینگ اسپورت و فولادی

  • قیمت رینگ:

    قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد، قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید رینگ اسپورت و فولادی خودرو را مشخص کنید. با مشخص کردن مقدار بودجه مدل‌هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف شده و انتخاب برای شما آسان می‌شود.

  • نوع رینگ:

    شما بسته به نوع استفاده از خودرو خود باید نوع رینگ ‌آن را مشخص کنید. همان طور که می‌دانید، رینگ چرخ در دو نوع فولادی و آلومینیومی یا همان اسپورت در بازار وجود دارد. اگر بیشتر به جنبه زیبایی خودرو توجه می‌کنید و بیشتر در جاده‌های صاف و هموار حرکت می‌کنید، رینگ‌های اسپورت مناسب شما هستند و اگر به زیبایی توجه نمی‌کنید و رینگ را صرفا برای مقاومت و کارایی آن می‌خواهید رینگ‌های فولادی مناسب هستند.

  • سایز رینگ:

    يکي از مهم­ترين شاخص­ها در هنگام تعويض رينگ و تاير، ثابت نگه داشتن قطر مجموعه رينگ و تاير در مقدار پيشنهادي و استاندارد شرکت سازنده است. چرا که تغيير قطر کلي چرخ باعث ايجاد خطا در کيلومتر شمار و اخلال در نحوه تعويض دنده­ها (خصوصا در خودروهاي اتوماتيک) مي­شود و در خودروهاي مجهز به ABS نيز در کار ECU اخلال به وجود مي­آورد. مي­توان گفت تنها مزيت در هنگام بزرگ­تر شدن چرخ، کاهش شتاب خودرو در حد ناچيزي است.

  • تعداد پیچ توپی:

    تعداد پیچ برای اتصال رینگ به توپی چرخ در خودروهای مختلف متفاوت است. از ۴ پیچ شروع شده و به ۵ تا ۶ پیچ ختم می‌شود. پس حتما به تعداد پیچ روی توپی چرخ توجه کنید، اگر نمونه ۴ پیچ بود حتما باید رینگ‌هایی را خریداری کنید که دارای ۴ عدد جای پیچ هستند.

  • وزن رینگ:

    وزن رینگ می‌تواند نقش مهمی در تعادل خودرو شما در پیچ‌ها داشته باشد. معمولا خودرو با یک رینگ سبک تعادل بیشتری روی جاده دارد تا یک رینگ سنگین به همین دلیل است که برای خودرو‌های مسابقه‌ای از رینگ اسپورت یا همان رینگ‌های آلومینیومی استفاده می‌شود. در کل رینگ‌های سنگین وزن به شاسی و اتاق خودرو هم آسیب جدی وارد می‌کنند.

رینگ اسپرت خودرو

راهنمای خرید رینگ

رینگ اسپرت یکی از اجزای ماشین هست که میتونه ظاهر فوق العاده جذاب به ماشین بده همان طور که دور لاستیک به ماشین زیبایی بی نظیری میده رینگ ها میتونه دل هر ماشین بازیو ببره البته به شرط اینکه قبل هیجانی شدن برای خرید حواسمون به نکات زیر باشه

  • هنگام خرید رینگ فقط به دنبال زیبایی نباشید هر ماشینی بر اساس نوع کارکرد رینگ های مخصوص به خود را دارند .
  • از خرید رینگ های ارزان غیر منطقی خود داری کنید.
  • از خرید رینگ ها دست دوم از افراد غریبه خوداری کنید. افراد سودجو رینگ های آسیب دیده را ترمیم کرده و مجدد آنهارو به افراد کم تجربه می فروشند.
  • باتوجه به اینکه رینگ ها بر روی شتاب / سرعت و هندلینگ خودرو کاملا موثر هستند از خرید رینگ بی کیفیت خوداری کنید. ( رینگ های بی کیفیت در اثر ضربه کوچیک شکسته و منجر به آسیب های مالی و جانی می شود)

بررسی انواع رینگ خودرو

رینگ فولادی یا آهنی

در مقاله راهنمای جامع خرید رینگ اسپرت به شما گفتم که از ویژگی رینگ فولادی قیمت مناسب، استحکام و دوام در برابر ضربه اشاره کرد. از عیب‌های این رینگ‌ها هم وزن زیاد و امکان زنگ زدگی آنها است. رینگ‌ها آهنی معمولا همان رینگ فابریک است که کارخانه آن را برای ماشین انتخاب می کنند اگر دقت کرده باشید ماشین های سنگین تماما از رینگ های فولادی استفاده میکنند چرا که رینگ فولادی کمتر ضربه به بدنه خودرو انتقال می دهد و احتمال شکستن در دست انداز ها خیلی خیلی کم است.

رینگ آلمینیومی

استفاده از رینگ اسپرت علاوه بر جذابیت ظاهری مزایای دیگری هم دارد که می‌توانید بعد تعویض رینگ از آن بهره‌مند شوید، فرمان پذیری اتومبیل به مراتب افزایش پیدا می‌کند، مانوردهی قدرت ماشین بالاتر می‌رود، همچنین به علت بالار فتن سطح تماس لاستیک با آسفالت خط ترمز پایین می‌آید. (البته این موضوع منوط به استفاده از لاستیک‌های استاندارد است و در صورت استفاده از لاستیک غیر استاندارد خطر آفرین خواهد شد.)در کنار همه این‌ها زیبایی و جذابیت ظاهری را به دنبال دارد.

معایب رینگ اسپرت

اما داشتن رینگ اسپرت معایبی هم دارد. که باید قبل از تعویض رینگ‌های خود به آن توجه کنید. تا در ادامه با مشکلات ناشی از آن روبه‌رو نشوید مثل قیمت بسیار بالا. از همه مهمتر اغلب موارد توسط افراد غیر متخصص کار گذاشته می‌شوند.

با استفاده از لاستیک‌های استکاک خودرو با زمین افزایش پیدا می‌کند به این ترتیب نرمی اتومبیل کاهش، عمر کمک فنرها کم، زیر بندی و جلوبندی هم دچار ایراد می‌شود.  ( با خرید لاستیک های نرم خارجی و یا ایرانی می توان اسیب رو به کمترین میزان رساند )

انواع رینگ مدل‌های آلومینیومی

رینگ های اسپرت آلمینیومی با توجه به نوع ساخت،تکنولوژی ساخت و همچنین مونتاژ متفاوت بوده که همین موضوع باعث افزایش قیمت در برخی از رینگ ها شده که در ادامه این مقاله به بررسی این رینگ هی می پردازیم.رینگ های اسپرت از نظر ساخت به سه دسته تقسیم می شوند

- کیان یدک

رینگ های یک تیکه :

به دلیل تکنولوژی دقیق و عملیات های متنوع که برای یک تیکه شدن این رینگ استفاده می شود از قیمت بالایی نسبت به سایر رینگ ها برخوردار است. از مزایا این رینگ ها میشه به یک دست بودن و همچنین استفاده در ماشین های لوکس مثل بنز و بی ام دبلیو و.... اشاره کرد. ( رینگ مدل مونوبلاک از مرغوب‌ترین رینگ‌های یک تکه بوده که جنس آن ترکیبی از آلیاژ آلومینیوم و فلزات دیگر است) معایب این رینگ اسپرت میشه به قیمت بالا، تعمیر بسیار مشکل و همچنین کم بودن در بازار ایران اشاره کرد

 

رینگ های دو تیکه :رینگ اسپرت آفرود 997 سایز 15 مناسب پاترول رونیز پیکاپ سرانزا لندکروز 2f سیمرغ مزدا 1600 مزدا 2000 جیپ ویلیز جیپ کاام جیپ شهناز جیپ رنگید تویوتا hilux می باشد.

با توجه به تکنولوژی ساختی که رینگ های یک تیکه دارند، رینگ های دو تیکه قیمت پایین تری نسبت به مدل های یک تیکه دارند اما متاسفانه این رینگ ها هم در بازار ایران به خوبی یافت نمی شود و به دلیل قیمت بالا قشر متوسط و ضعیف جامع توانایی خرید این رینگ های زیبا را ندارند. در طراحی این رینگ‌ها دو قطعه را با یک جوش مرکزی به یکدیگر متصل می‌کنند. (رینگ فورجد از رینگ‌های دو قطعه‌ای است که در بازار یافت می‌شود)

 
 
 

رینگ های سه تیکه  :

رینگهای سه قطعه که از یک قسمت مرکزی، لبه بیرونی و حلقه‌ها تشکیل می‌شوند با استفاده از آلیاژ آلومینیوم به یکدیگر متصل بوده و وزن ایده‌آلی دارند. این رینگ‌ها به سادگی تعمیر شده و تعداد قابل توجهی از رانندگان امکان خریداری آن‌ها را دارند. گستردگی رینگ‌های در بازار ایران بالا می باشد

رینگ سه تیکه

رینگ اسپرت آفرود 997 سایز 15  پاترول رونیز پیکاپ سرانزا لندکروز2f سیمرغ جیپ ویلیز جیپ کاام جیپ شهناز جیپ رنگید تویوتا hilux 

رینگ اسپرت آفرود 997 سایز 15 مناسب پاترول رونیز پیکاپ سرانزا لندکروز 2f سیمرغ مزدا 1600 مزدا 2000 جیپ ویلیز جیپ کاام جیپ شهناز جیپ رنگید تویوتا hilux می باشد.

رینگ اسپرت آفروLG 12سایز 15 پاترول رونیز پیکاپ سرانزا لندکروز2f سیمرغ جیپ ویلیز جیپ کاام جیپ شهناز جیپ رنگید تویوتا hilux

پاترول رونیز پیکاپ سرانزا لندکروز2f سیمرغ جیپ ویلیز جیپ کاام جیپ شهناز جیپ رنگید تویوتا hilux 

رینگ اسپرت آفروLG 20سایز 15 پاترول رونیز پیکاپ سرانزا لندکروز2f سیمرغ جیپ ویلیز جیپ کاام جیپ شهناز جیپ رنگید تویوتا hilux

- کیان یدک

تست مقاومت رینگ فولادی و آلومینومی

از مهم‌ترین مواردی که باید در انتخاب رینگ توجه شود، استحکام و قدرت مقاومت در برابر ضربه‌های احتمالی است. رینگ خودرو باید به‌قدری مقاوم باشد که در چاله‌ها و دست‌اندازهای مداوم جاده، به‌راحتی خم یا شکسته نشود. یکی از راه‌های بررسی مقاومت رینگ، انجام تست مقاومت رینگ با  دستگاه پرس هیدرولیک است. کانال یوتیوب «فشار هیدرولیک» (Hydraulic Press Channel) از یک دستگاه پرس ۱۵۰ تنی ، برای مقایسه‌ی مقاومت دو رینگ فولادی و آلومینیومی کمک گرفته که ویدئوی آن در پایان مطلب قرار داده شده است.

مقاومت رینگ آلمینیومی

در این آزمایش جالب، رینگ‌ و تایر باهم و در دو زاویه‌ی عمودی و افقی زیر دستگاه قرار می‌گیرند. همانطور که حدس زده می‌شد و در ویدئو هم مشخص است، رینگ‌های آلومینیومی سختی بیشتری دارند و فشار بیشتری تحمل می‌کنند؛ به‌طور دقیق‎ تر، این نوع رینگ تا فشار نهایت ۲۳ تن مقاومت می‌کند. البته نکته‌ی دیگر، خرد شدن و شکستن رینگ آلومینیومی پس از فشار بیش از حد است. درمقابل، رینگ‌های فولادی با ظاهر نه‌چندان چشم‌نواز و مقاومت کمتر، فشار را جذب می‌کنند. این ویژگی باعث می‌شود تا این نوع رینگ‌ها، در برابر فشار بیش از حد خمیدگی پیدا کنند، اما شکستی اتفاق نمی‌افتد. ( یادمون باشه سخت تر از الماس جسمی وجود ندارد ولی ساختار الماس بسیار شکننده است به دلیل سختی زیاد)

در ویدئوی کانال فشار هیدرولیک، فشارسنج به‌درستی در آزمایش رینگ فولادی عمل نمی‌کند. اما نهایت فشار پیش از خم شدن رینگ، حدود ۱۰ تن تخمین زده شد. باید در نظر گرفت که رینگ‌های فولادی قیمت بسیار کمتری نسبت به نوع آلومینیومی دارند و البته در صورت خم شدن جزئی، می‌توان آن‌ها را تعمیر کرد. اما در صورت شکستن رینگ آلومینیومی، تنها راه باقی‌مانده، خرید نمونه‌ی جدید است.

تست مقاومت رینگ فولادی و آلومنیومی

امتیاز شما به محتوای این مطلب
[تعداد رای ها: 4 میانگین امتیازها: 4.5]

4 دیدگاه در “بررسی تخصصی انواع رینگ خودرو

  1. ناصر گفت:

    سلام با عرض ادب سوالي داشتم رينگ اسپرت سايز ١٥ دارم جا پيچ ١٠٠م
    ميتونم نصب كنم ماشين پژو پارس

    1. سلام دررود خدمت شما جا پیچ پژو 108 میلی متری است و امکان نصب رینگ ذکر شده نمی باشد ولی بازم برای مطمئن شدن از جای پیچ رینگ از یک متخصص مشورت بگیرید.

      رینگ های 4 پیچ جاپیچ100
      مناسب براخودروهای تیبا. ریو. رنو. مزدا323.هوندا.زانتیا

      رینگ های 4پیچ جاپیچ108
      مناسب برای خودروهای سمند. رانا. دنا. خانواده پژو. پیکان. فورد

      رینگ های 4پیچ جاپیچ 114
      مناسب برای خودروهای پراید. هیوندا4پیچ(ورنا. آوانته و… )هوندا. مزدا. نیسان. اینفینیتی. تویوتا. لیفان. Mvm.

      رینگ های 5 پیچ جاپیچ100
      مناسب برای خودروهای برلیانس.تویوتا. لکسوس. سوبارو

      رینگ های 5پیچ جاپیچ 108
      مناسب برای خودروهای :ولوو. جگوار. فورد

      رینگ های پنج پیچ جاپیچ114
      مناسب برای خودروهای:فورد. هوندا. مزدا. نیسان. اینفینیتی. سوبارو. تیوتا. لکسوس. هیوندا. کیاو..

  2. احمد گفت:

    سلام
    ضمن تشکر
    یک اشتباه فنی مهم در متن دارید .
    افزایش قطر چرخ ، شتاب خودرو را کم می کند ، شما نوشته اید زیاد می کند .

    1. سلام درود خدمت
      بله احمد اقا مشکل تایپی بود که بر طرف شود،
      در آزمایشی که روی آئودی RS6 آوانت با چرخ های مختلف گرفته شد، مشخص شد که با افزایش قطر چرخ شتاب هم کمتر می شود ولی نه چشک گیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *