راهنمای خرید خودرو

بررسی کلی خودرو تیبا 1 تیبا2

معرفی خودرو تیبا -کیان یدک

تیبا به عنوان اولین خودروی ملی در آذرماه سال ۱۳۸۷ با نام "مینیاتور" رونمایی شد. و توانست در مدت زمان کوتاهی خود را در بازار خودروهای داخلی جای دهد و طرفداران خود را به دست بیاورد. به دلیل آنکه نام مینیاتور کلمه غیر ایرانی بود آن را در مدت زمانی بعد کلمه تیبا به معنی ( آهو ) را جایگزین کلمه مینیاتور کردند. این خودرو که تلفیقی از خودروهای پراید، ریو و ال ۹۰ می‌باشد. سعی بر جایگزینی خود با پراید کرد. این خودرو با تمام ضعف‌هایی که دارد به دلیل توانایی‌ها، قیمت مناسب و برتری‌هایی که نسبت به پراید دارد توانسته است که جای خود را در بازار خودروی ایران باز کند.

اگر دوست دارید با انواع مدل خورو تیبا آشنا شوید ادامه مقاله به شما پیش نهاد میکنم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مشخصات کلی خودرو تیبا

طراحی بیرونی تیبا به دست یک شرکت ایتالیایی که "ایتال" نام دارد انجام می‌شود. این خودرو با توجه به جلو پنجره کوچک، چراغ‌های شبه مثلثی جلو، وجود منحنی جانبی و سپرهای یکپارچه از طراحی یکنواخت و هماهنگی برخوردار می‌باشد.

تیبا با توجه به خودروهای روز دنیا طراحی فوق العاده‌ای ندارد. اما در زمان طراحی این خودرو یعنی ۲۰ سال پیش، این خودرو طراحی‌ قابل قبولی داشته است. با این حال باز هم همچنان در میان خودروهای هم کلاس و هم رده خود یکی از بهترین طراحی‌ها را دارد.

طراحی شاسی در این خودرو نسبت به پراید بسیار بهتر بوده و رودری‌های آن به صورت یکپارچه شده‌ و از حالت ساده خارج شده‌اند. اجزای داخلی و داشبورد تیبا تماما از پلاستیک خشک ساخته شده‌ است. که این امر یکی از عیب‌های این خودرو می‌باشد. با این حال به طور کلی ظاهر و شکل داشبورد به‌ دلیل استفاده از دو رنگ مشکی و طوسی نسبت به پراید بهتر به نظر می‌رسد.

معایب فنی خودرو تیبا

  • تیبا به دلیل قیمت مناسبی که در بازار خودرو دارد یکی از خودروهای پرفروش است اما برخی از مواد داخلی آن از کیفیت پایینی برخوردار می‌باشند و با توجه به مشکلات متعدد کیفی این خودرو در آخرین ارزیابی‌های شرکت بازرسی و کیفیت ایران تنها یک ستاره دریافت کرده است.
  • همچنین علاوه بر این موارد در روزهای ابتدایی تولید این خودرو به دلیل افزایش قدرت موتور و عدم تغییرات در گیربکس این خودرو در زمان انتقال قدرت مشکلاتی داشت اما با توجه به گفته‌های سایپا این مشکلات در نسخه‌های جدید برطرف شده است.
  • یکی از مشکلات خودرو تیبا به خصوص نوع تیبا 2 برخورد جلوبندی ماشین با دست اندازهای می باشد که این اتفاق زمانی که ماشین 5 سرنشین دارد شدت می گیرد. به خصوص در تیبا 2
  • یکی از معایب تیبا در نداشتن کیفیت فنی دیده می‌شود. این خودرو از فناوری‌ها و ویژگی‌های خودروهایی بهره می‌برد که سال‌هاست در کلاس جهانی حضور ندارند. برای مثال، موتور ۴سیلندر و ۸سوپاپی دارد که حجم آن ۱۵۰۰سی‌سی است. دقت کنید که این موتور از موتور پراید قوی‌تر به‌حساب می‌آید اما کماکان گزینه‌ای استاندارد و جذاب نیست.

معایب خودرو تیبا

سایر معایب تیبا

  • اگر اهل سرعت بیش از 140 کیلومتر بر ساعت هستید تیبا گزینه مناسبی برای شما نیست. این خودرو وزن سبکی دارد و اندازه چرخ‌هایش هم استاندارد و مناسب نیست.
  • ایمنی خودرو با ویژگی‌هایی که گفته شد، چندان بالا نیست. به جز مواردی که تاکنون گفته شد، نبود تناسب میان پیشرانه و سیستم ترمز تیبا هم از جمله دلایلی است که ایمنی رانندگی با آن را کمی به مخاطره می‌اندازد.
  • خودروی تیبا امکانات رفاهی خاصی ندارد. این خودرو فاقد آپشن است و نمی‌توان موردی را در آن به عنوان امکاناتی رفاهی نام برد. شاید تنها چیزی که کمی حکم آپشنی رفاهی برایش دارد، کولر باشد. البته کولر هم سال‌هاست که در ابعاد جهانی تولید خودرو، امکانی رفاهی به‌حساب نمی‌آید و از ضروریات است.
  • تیبا به دلیل طراحی داخلی کوچکتر نسبت به سایر خودروها برای خانواده های شلوغ خودرو مناسبی حساب نمی شود.
  • اگر به دنبال راحتی برای سرنشینان عقب هستید تیبا همانند 206 / رانا وحتی 27 فضای زیادی در اختیار سرنشینان عقب نمی گذارند اما از موارد بیان شده فضای بیشتری دارند.
  • خودرو تیبا هنگام خرید بیمه نامه جز دسته خودرهای پژو حساب شده و قیمت نسبتا بالایی دارد.

مزایا خودرو تیبا

  • از مزایا تیبا می‌توان ایمنی نسبی آن در نظر گرفت. این خودرو ازنظر ایمنی دارای تجهیزاتی مانند ترمز ABS، سیستم ترمز دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب، ایربگ‌های راننده و سرنشین جلو، چراغ مه‌شکن، چراغ جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور، چراغ خطر سوم، سیستم ضد سرقت با کد متغیر و سیستم قفل مرکزی می‌باشد. به‌طور کلی این خودرو استانداردهای اولیه ایمنی را برای راننده و سایر سرنشینان رعایت کرده است. با وجود اینکه ایمنی تیبا در مقایسه با خودروهای هم‌رده خود، بیشتر می‌باشد اما این خودرو تاکنون نتوانسته است حداکثر امتیاز ایمنی را کسب کند.
  • در سال‌های اخیر قیمت لوازم یدکی خودروها به دلیل مشکلات تحریم‌ها و کمبود قطعات خودرو، به‌طور فزاینده‌ای بالا رفته است. اما قطعات یدکی خودرو تیبا همیشه و به‌راحتی در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. بنابراین این مسئله که افراد به‌راحتی و با هزینه کم می‌توانند لوازم یدکی این خودرو را تهیه کنند، یکی از مزایا تیبا به‌حساب می‌آید. درواقع لوازم یدکی تیبا در داخل کشور تولید می‌شوند. همچنین شرکت سایپا به مشتریان خود دو سال خدمات پس از فروش ارائه می‌دهد. بنابراین در صورت بروز خرابی یا مشکل در این خودرو، افراد به‌راحتی می‌توانند این مشکل را برطرف کنند.
  • از دیگر مزایا تیبا صندوق دار می‌توان به سیستم تهویه هوا خودرو اشاره کرد. درواقع با توجه به قیمت این خودرو، می‌توان گفت سیستم تهویه هوا، سرمایش و گرمایش آن در مقایسه با خودروهای هم‌رده خود عملکرد خوبی ارائه می‌دهد.
  • امروزه با افزایش قیمت سوخت، مصرف سوخت خودرو یکی از معیارهای مهم انتخاب خودرو می‌باشد. یکی دیگر از مزایا تیبا  مصرف سوخت پایین آن است که از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه می‌باشد. 

تیبا اسپرت

انواع مدل‌های تیبا

تیبا در حال حاضر در دو مدل هاچبک و سدان (تیبا ۲) و (تیبا ۱) در انواع SX، SL، LX، EX به بازار خودرو ارائه می‌شود. تمامی این تیپ‌ها از لحاظ فنی با یکدیگر یکسان هستند و فقط در بخش آپشن‌ها با یکدیگر تفاوت دارند.

معرفی کوتاه خودرو تیبا

تیبا ۱ یا همان تیبا ex پلاس، فول‌ترین نسخه تیبا می‌باشد که نسبت به سایر مدل‌ها از امکانات ویژه‌ای مانند شیشه‌های بالابر برقی عقب و رینگ‌های آلومینیومی برخوردار می‌باشد.

تیبا ۲ هم در حال حاضر در دو تیپ EX و SX بازار خودرو ارائه می‌شود که تیپ ex آن امکانات شیشه بالابر برقی شیشه‌های عقب، رینگ آلومینیومی و تنظیم آینه‌های جانبی برقی از مزیت‌های خودروهای تیبا ۲ می‌باشد.

حال که با مشخصات کلی خودروهای تیبا آشنا شده‌اید بهتر است که هر کدام را به صورت جداگانه برای شما بررسی کنیم تا بیشتر با هر یک از این تیپ‌ها آشنا شوید.

خودرو تیبا ۱

تیبا یکی از خودروهای ملی ایران است که از همان ابتدای ورود خود به بازار خودرو به دلیل قیمت مناسب و تفاوتی که با پراید داشت مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفت.‌

طراحی ظاهری تیبا ۱

با توجه به گفته کارشناسان طراحی ظاهری پراید چندان چنگی به دل نمی‌زند و جذابیت آنچنانی ندارد اما تیبا ۱ مشکلات طراحی ظاهری را به خوبی برطرف کرده است و توانسته است که طراحی ظاهری خوبی به خودرو خود بدهد.

طراحی داخلی تیبا ۱

طرح داخلی اتاق تیبا 1 کمی بهتر از کابین پراید می‌باشد اما با این حال هنوز هم کیفیت داشبوردها مورد رضایت نیست و جای بهتر شدن دارد. زیرا اگر سایپا قصد صادر کردن ماشین خود را به سایر کشورها داشته باشد باید این کیفیت را افزایش دهد.

مشخصات داخلی و موتور تیبا ۱ (تیبا صندوق دار)

پیشران خودرو یک و نیم لیتری ۴ سیلندر می باشد که توانایی تولیی 87 اسب بخار را دارا می باشد. این خودرو گشتاور ۹۲۸ است و دارای گیربکس ۵ سرعته دستی میباشد. فرمان های خودرو هیدرولیک و سوخت آن انژکتوری می باشد. از امکانات و تجهیزات انواع مدل های تیبا میتوان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ضد سرقت، تهویه مطبوع، ترمز ABS، چراغ خطر سوم، چراغ مه شکن جلو و عقب، شیشه بالابر برقی، هشدار دهنده عیب یاب موتور، تنظیم صندلی برقی و... اشاره کرد.

موتوری تیبا

اگر دوست دارید از دیدن خودرو های خارجی لذت ببرید. و با جدید ترین امکانات و اپشن های این خودرو های آشنا شوید مجله خودرو از دست ندهید

معرفی تیبا ۲ (هاچبک)

تیبا ۲ یکی از محبوب‌ترین خودروها در میان افراد جوان می‌باشد. این خودرو برای اولین بار در سال ۱۳۹۳ به بازار خودرو معرفی شد. صندوق عقبی که تیبا ۱ داشته است در تیبا ۲ حذف شده و آن را تبدیل به خودروی هاچ بک کرده است. این تصمیم یکی از بهترین تصمیم‌ها برای خودروهای تیبا بود زیرا برخی از معایب آن به خوبی پوشانده شده است. البته سبک بودن خودرو موجب کاهش ایمنی خودرو در زمان پیچ‌های جاده‌ای شده است. در تیبا ۲ به جز حذف صندوق عقب، امکانات دیگری هم به این خودرو نسبت به مدل‌های قبلی اضافه شده است، که از میان آن‌ها می‌توان به لاستیک‌های باریک‌تر که برای فرمان پذیری بهتر در پیچ‌ها لازم هستند اشاره کرد.

مشخصات فنی تیبا 2

ویژگی‌ها و مشخصات فنی تیبا ۱ و تیبا ۲ همانند یکدیگر می‌باشد و تنها در چند مورد با یکدیگر تفاوت دارند که شامل شیشه بالابر برقی درب عقب، آینه‌های برقی و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک می‌شود.

این خودرو علاوه بر کوچک‌تر بودن و راحتی رانندگی در شلوغی دارای مزایای دیگری هم هست که یکی از این مزایا کم استهلاک بودن آن می‌باشد. به همین علت شما تنها لازم است که جهت سرویس‌های دوره‌ای بعد از ۱۵۰۰ تا ۶۳۰۰ کیلومتر به مکانیک مراجعه کنید.

مصرف سوخت تیبا 

با توجه به اطلاعیه‌هایی که گروه سایپا داده است مصرف سوخت دو مدل خودرو تیبا یعنی تیبا ۱ و تیبا ۲ به صورت زیر‌ می‌باشد:

مصرف جاده ای: 5.7 (لیتر در 100 کیلومتر)

مصرف ترکیبی: 7.1 (لیتر در 100 کیلومتر)

حجم مخزن سوخت: 41 (لیتر)

معرفی تیبا پلاس

مشخصات تیبا پلاس (تیبا 1 و تیبا 2)

در حال حاضر تحویل اولین سری این خودرو آغاز شده است اما سوال‌هایی برای بسیاری از افراد پیش آمده که چه آپشن‌های بیشتری این مدل خودرو نسبت به مدل‌های قبلی دارد؟ جواب ساده است، تمام آپشن‌هایی که سایپا قبلاً بر روی تیبا ۲ پلاس نصب کرده بود این بار دوباره آن را روی تیبا صندوق‌دار نیز انجام داده است.

ویژگی های تیبا 1 پلاس EX

سپر دو رنگ / جلو پنجره با قاب استیل / تنظیم برقی آینه / آینه جانبی جدید / سنسور عقب / روکش چرم صندلی‌ها / شیشه دودی عقب / دزدگیر جدید / مانیتور لمسی / بلوتوث / کفپوش سه بعدی برای صندوق و اتاق داخل خودرو / دوربین عقب

- کیان یدک

ویژگی تیبا ۲ پلاس

تیبا ۲ پلاس یکی دیگر از اعضای جدید خانواده سایپا است که در ابتدای آبان ماه سال ۹۸ به بازار خودرو وارد شد. این خودرو بدون صندوق است. نوع صدوق‌دار آن را که همان تیبا ex پلاس صندوق دار‌ نام دارد بالاتر به شما معرفی کردیم.

باربند / حذف زه جانبی جانبی روی درها / سنسور عقب / جلو پنجره با آب استیل / آینه جانبی جدید / روکش چرم مشکی صندلی / مولتی مدیا / دوربین عقب / مانیتور لمسی / شیشه دودی عقب / نصب سپر دو رنگ در جلو و عقب

قیمت خودرو تیبا

قیمت خودرو در فروردین ماه 1401 به شرح زیر می باشد

تیبا 2 1400 : 198 میلیون تومان /  تیبا 2 پلاس 1400: 212 میلیون تومان

تیبا صندوق دار 1400 : 190 میلیون تومان / تیبا پلاس صندوق دار 1399: 190 میلیون تومان

قیمت تیبا صفر 1401 

با توجه به اینکه ابتدای سال 1401 هستیم و هنوز قیمت مشخصی روی خودروهای داخلی و خارجی نمی توانیم گذاشت تا دغدغه بازار کمی آرام و قیمت های منطقی شود.

کلام آخر : از نظر تیم کیان یدک خورو های داخلی نتوانستند استاندارد روز جهانی را برای ساخت خودرو عایت کنند و همین موضوع باعث ناراحتی و اعتراض مصرف کنندهگان شده . راستی دوست عزیز اگر تتجربه استفاده کردن از خورو تیبا دارید زیر این پست برای ما بنویس تا کمکی باشه برای خریدار های بعدی

امتیاز شما به محتوای این مطلب
[تعداد رای ها: 5 میانگین امتیازها: 4.2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *