عیب یابی خودرو

عیب یابی شمع خودرو

عیب یابی شمع خودرو - کیان یدک

آشنایی با عیب یابی شمع خودرو یکی از مهمترین آموزش هایی که باید هر خودرو سواری ان را بداند چرا که تغییر ظاهر شمع از مشکلات پنهان قلب خودرو یعنی موتور خبر می دهد. همچنین در صورتی که شمع خودرو خراب شود موتور به درستی عمل نمی کند یا توان کافی نسبت به قبل ندارد. پس برای اگاهی بیشتر با مقاله عیب یابی شمع خودرو با ما همراه باشید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

روش عیب یابی شمع خودرو

اگر موتور شما با مشکل روبه رو شود اولین چیزی که توسط مکانیک های عزیز چک می شود وضعیت شمع خودرو می باشد. ما در این مقاله کلی نکته کلیدی درباره شمع های خودرو گفتیم که با یک کنترل ساده از وضعیت موتور خودرو می توانید باخبر شوید. پس در مرحله اول باید روش باز کردن شمع خودرو را توسط یک فرد متخصص آموزش ببینید

نکته : برای اینکه بتوانید شمع های خودرو را بررسی کنید بهتر است هنگام تعمیر خودرو از مکانیک بخواهید این موضوع را به شما به ذکر رعایت نکات فنی به شما اموزش دهد

وظیفه شمع خودرو

وظیفه شمع خودرو، تکمیل کردن فرایند احتراق به واسطه جرقه زنی است و در یک کلام روشن کردن خودرو می باشد، زمانی که ترکیب هوا و سوخت در سیلندر خودرو به فشرده ترین حالت خود به واسطه پیستون می رسند شمع خودرو با ولتاژ بالایی که از باطری به کمک کوئل ها میگیرد باعث روشن شدن خودرو می شود.

آشنایی با اجزای شمع خودرو

شمع خودرو با توجه کوچک بودنش، در عین حال پیچیدگی خاص خودش را دارد. فردی که می خواهد آن را عیب یابی کند باید تمامی اجزای شمع خودرو را بشناسد و دانش فنی خوبی در مورد آن ها داشته باشد. در ادامه با اجزای شمع خودرو آشنا می شویم. این اولین قدم در مورد عیب یابی شمع خودرو می باشد.

 آجزای شمع خودرو - کیان یدک

عایق چینی: این عایق از جنس اکسید آلومینیوم یا آلومین است با یک لایه‌ لعاب شیشه‌ای به عنوان پوشش خارجی. این لایه‌ خارجی که به رنگ سفید روی شمع دیده می‌شود از جذب آلودگی توسط عایق جلوگیری کرده و منافذ آن را کامل می‌پوشاند.

بدنه‌ شمع: بدنه شمع از فولاد ساخته شده که به کمک رزوه  بر روی سر سیلندر نصب می شود.

ترمینال شمع: ترمینال شمع در واقع ناقل قوی الکتریسیته می باشد. یکی از اصلی ترین اجزای شمع خودرو می باشد. ترمینال محل قرار گیری وایر می باشد

الکترود مثبت و منفی : جالب است بدانید که انتقال الکتریسیته، از طریق این دو الکترود انجام می شود. پس اهمیت بالایی نیز دارد.

کپ :  فاصله بین الکترود منفی و مثبت می باشد که باعث ایجاد جرقه می شود

نکته : فاصله گپ یا فیلر شمع در خودرو های مختلف متفاوت می باشد و یکی از علت های بدکار کردن موتور می تواند به خاط کم یا زیاد شدن این فاصله باشد.

نشانه خرابی شمع خودرو

در ادامه به طور کامل با نشانه های خرابی شمع خودرو آشنا می شویم ولی به طور خلاصه اگر خودروی شما یکی از علائم زیر را داشته باشد می تواند مشکلی برای شمع بوجود امده باشد.

  1.     افزایش مصرف سوخت خودرو
  2.     بد کار کردن موتور و لرزش در آن
  3.     بد استارت خوردن خودرو
  4.     وجود بنزین بر روی شمع
  5.     سیاه شدن شمع
  6.     روشن شدن چراغ چک
  7.     ذوب شدن الکترود مرکزی
  8.     فرسودگی الکترود
  9.     لعاب روی چینی
  10.     کاهش قدرت پیشرانه خودرو
  11.     درست کار نکردن سیلندر

انواع عیوب شمع خودرو

عیوب شمع خودرو به دو دسته کلی تقسیم می شود که ما به بررسی هر دو دسته می پردازیم

  • عیوب موتور که شمع را درگیر میکند
  • عیوب شمع که موتور را درگیر می کند

در ادامه به هر دو مورد عیب شمع خودرو می پردازیم تا آگاهی شما در این زمینه افزایش یابد.

عیوب موتور که شمع را درگیر میکند

قلب ماشین وقتی با مشکلی مواجه می شود یکی از قطعاتی که می تواند این مشکلات پنهان را به ما نشان دهد شمع خودرو می باشد. خیلی از مکانیک های ماهر از همین نشانه ها عیب خودرو را شناسایی می کنند. پس با ما همراه باشید با بررسی اولین نشانه خرابی قلب خودرو

گچی شدن سر شمع

کیفیت بد بنزین که این روزها در بعضی از جایگاها بسیار زیاد شده است باعث کچی شدن شمع خودرو می شود که با اضافه کردن اوکتان یا پیدا کردن جایگاهای با کیفیت بنزین خوب این مشکل برطرف خواهد شد.

نکته: البته اگر بنزین معمولی با کیفیت هم بزنید کارتان را راه می اندازد.

زرد شدن سرامیکی شمع خودرو

اگر مطابق عکس انتهای سرامیکی شمع زرد رنگ شود یعنی شما به مدت طولانی با خودرو تخته گاز رفتید.

نکته : اگر اهل تخت گاز دادن به ماشین هستید حتما از شمع های ایریدیومی استفاده کنید که توان و مقاوت دمایی بالاتری نسبت به شمع های معمولی دارند

عیب یابی شمع خودرو - کیان یدک

روغنی شدن شمع های ماشین

در عیب یابی شمع خودرو یکی از بدترین اتفاقی که می تواند رخ دهد، روغنی شدن شمع خودرو می باشد که می تواند برای صاحب خودرو هزینه های سنگین در پی داشته باشد. چرا که یک از علت های روغنی شدن خرابی رینگ پیستون می باشد که باید دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

نکته : اگر خودرو شما دود ابی می کند و سر شمع روغنی شده است احتمال زیاد ماشین نیاز به تعمیر اساسی دارد.

سر شمع ماشین دوده میزند

در عیب یابی شمع خودرو مشکل دوده زدن شمع بسیار شایع می باشد که یکی از عوامل زیر باعث بروز این اتفاق شده است

  1. خرابی خود شمع ها
  2. خرابی کوئل ها
  3. ایجاد مشکل در چرخه جرقه زنی ( مکانیکی یا ECU )
  4. مناسب نبودن میزان ترکیب سوخت و هوا

بنزین زدن سر شمع

در این حالت هم در ترکیب سوخت و هوا مشکلی ایجاد شده که باید بررسی گردد.

عیوب شمع که موتور را درگیر می کند

در بخش دوم عیب یابی شمع خودرو به مواردی می پردازیم که موتور به دلیل خرابی های ایجاد شده در شمع بد کار میکند

ترک برداشتن عایق چینی شمع

یکی از عیب های که شاید در ابتدای زمان خرابی، عیب یابی را با مشکل روبه رو کند وجود ترک های ریز روی شمع است که در ابتدا هیچ نشانه ظاهری روی شمع خودرو ندارد اما پس از گذشت مدتی کارکردن علامت سوختن روی محل ترک ایجاد می شود که باید شمع تعویض شود

نکته: اگر چینی شمع ماشینتان ترک خورده و شمع نو هم میبندید مجددا ترک میخورد، دو دلیل وجود دارد

  • مشکل در مرحله اول از وایر شمع ها می باشد و برق دزدی دارند ولی اگر وایر شمع ماشینتان سالم است، مشکل از کوئل ماشین است.
  • کیفیت شمع ها مناسب نمی باشد.

قسمتی از الكترودهای شمع ذوب شده است

دليل بروز این اتفاق بيش از حد گرم شدن شمع و در نتيجه ايجاد خودسوزی مي باشد و يا به دليل معيوب بودن سوپاپ ها، دلكوو يا نامناسب بودن كيفيت سوخت می باشد. در عیب یابی شمع خودرو نکته ای که باید به ان توجه کنیم این است که اگر اهل سرعت و تخته گاز هستیم باید از شمع های مناسب استفاده کنیم.

خرید شمع با طول رزوه غیر استاندارد

طول رزوه شمع بستگی به سر سیلندر خودرو دارد به فرض مثال شمع های مورد استفاده برای خودروی تیبا معروف به شمع پایه کوتاه می باشد و شمع های خودرو های TU5 به پایه بلند معروف می باشد.

حال اگر شما شمع پایه بلند برای خودرو ببندید که متاسفانه این موضوع دیده شده است احتمال آسیب دیدن پیستون و سر سیلندر بسیار زیاد می باشد.

اگر طول رزوه شمع کوتاه باشد، جرقه ضعیف درون محفظه احتراق به وجود آمده و باعث بد کار کردن موتور و همچنین باعث خرابی رزوه های محل قرار گیری شمع می شود.

عیوب شمع خودرو (تصویری)

عیب یابی شمع خودرو - کیان یدک

فاصله دهانه شمع خودرو (فیلر شمع)

قبلا هم در مورد این موضوع با شما صحبت کردم ولی این مورد را هم باید مد نظر بگیریم که فیلر شمع برای هر خودرو متفاوت می باشد، هنگام خرید به این موضوع حتما توجه کنید.

شمع بی کیفیت و تقلبی

متاسفانه تا قطعه ای در بازار خودرو اسم و رسم پیدا می کند، افراد سودجو به دنبال سو استفاده می باشد که بارها شاهد این بودیم که برند های خاص خارجی در خود ایران به صورت تقلبی تولید می شود که باعث خسارات سنگین به صاحبان خودرو شده است.

آزاد شدن سرامیک دور پلاتین

اگر این سرامیک به هر دلیل آزاد شود مانع جرقه زدن درست شمع می شود پس در عیب یابی شمع خودرو به این موضوع هم توجه کنید

خرابی وایر شمع ها

یکی از مواردی که باعث بد کار کردن موتور می شود وایر شمع های خودرو می باشد که باید هنگام سرویس شمع ها میزان مقاومت این وایرها  بررسی و در صورت نیاز تعویض شود.

باز نشدن شمع خودرو

یکی دیگه از مواردی که می تواند به سر سیلندر خودر آسیب وارد کند باز نشدن شمع خودرو می باشد. 2 دلیل برای باز نشدن شمع خودرو می باشد

  1. با تاخیر تعویض کردن شمع
  2. گرم شدن بیش از حد مجموعه موتور

نکته : در این شرایط اگر شمع باز نمی شود بهتر است این کار را به یک متخصص بسپارید، اما اگر در شرایط خاص هستید بهتر است کمی اسپری WD40  به محل رزوه شمع ها زده و بعد از 2 ساعت با ابزار مخصوص شمع را باز کنید. از روغن ترمز هم برای باز کزدن استفاده می شود اما چون خاصیت خوردندگی رنگ بسیار زیادی دارد باید با احتیاط انجام شود.

سرویس و تنظیم شمع خودرو

یکی از مواردی که در عیب یابی شمع خودرو باید به ان توجه کنید سرویس و تنظیم دهانه شمع می باشد.

در گارانتی خودرو تعویض شمع ها بین کیلومتر 25 تا 30 هزار تا انجام می شود، افراد متخصص به علت وجود شمع های تقلبی در بازار بررسی شمع را در فاصله 15 هزار تا بیان کرده اند.

6 مشکل که شمع خراب برای موتور ایجاد میکند

  1. افزایش مصرف سوخت
  2.  کاهش بازدهی موتور
  3. مسدود شدن کاتالیزور به مرور زمان
  4. کثیف شدن سوپاپ‌ها به دلیل رسوب بنزین سوخته نشده.
  5. ایجاد لرزش هنگام کار کردن خودرو
  6. خراب شدن سایر اجزای موتور در بلند مدت.

گپ یا فیلر شمع خودرو چقدر است؟

اگر برای سرویس شمع ها خودتان اقدام کردید بهترین فاصله گپ حدود 0.8 می باشد که در اکثر خودرو های ایرانی یکی می باشد. برای اینکار حتما باید از فیلر مخصوص استفاده کنید. 

کلام آخر :

مقاله های وب سایت کیان یدک بر اساس تجربه اساتید و مکانیک ها بزرگ تهیه می شود. شما هم اگر تجربه ای در این زمینه دارید که به این مقاله می تواند کمک کند زیر این پست با ما درمیان بگذارید

امتیاز شما به محتوای این مطلب
[تعداد رای ها: 2 میانگین امتیازها: 5]

2 دیدگاه در “عیب یابی شمع خودرو

  1. علیرضا گفت:

    سلام ممنون از مقاله خوب شما
    علت اب شدن سر شمع چی است ؟

    1. سلام وقت بخیر

      علت اب شدن سر شمع بی کیفیت بودن خود شمع و اینکه شمع در سرعت بالا زیاد کار کرده و مقاومت به حرارت کمتری داشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *