نکات آموزشی خودرو

آماده سازی کولر خودرو برای تابستان

آماده سازی کولر خودرو برای تابستان -کیان یدک

با فرا رسیدن فصل گرما به خصوص در شهرهای جنوبی کشور سرویس کردن کولر خودرو و شارژ گاز آن از جمله اقداماتی است که تمام رانندگان در اولویت قرار می‌دهند. اگر شماهم جز ان دسته افراد هستید که با روشن کردن سیستم خنک‌کننده خودرو متوجه عدم تغییر دمای داخل اتومبیل شدید. به شما پیشنهاد میکنم مقاله آماده سازی کولر خودرو برای تابستان مطالعه کنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دلایل گرم شدن باد کولر

گاهی با روشن کردن سیستم تهویه و کولر خودرو، به جای آنکه دمای محیط خنک‌تر شود، هوای گرم از دریچه‌ها وارد کابین می‌شود. این اتفاق ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد مثل :

  1. نشتی گاز کولر
  2. به هم خوردن تنظیمات و جا‌به‌جا شدن بخاری خودرو و کولر
  3. مشکلات برقی (مثل سوختن فن کولر یا ایراد در کلاچ کمپرسور)
  4. سرعت بالا (دور موتور بالا، وجود گرد و خاک در اوپراتور کولر)
  5. یخ زدن اپراتور
  6. خرابی و کثیفی دریچه‌ها
  7. کثیفی کندانسور یا رادیاتور

علت نشت گاز کولر

گاز کولر به چندین دلیل مختلف ممکن است کاهش پیدا کند:

  • استهلاک و فرسودگی
  • آسیب و عایق‌بندی نبودن قسمت‌های مختلف کولر خودرو
  • نفوذ رطوبت به سیستم سرمایشی
  • تصادف و سوراخ‌ شدگی

هزینه شارژ گاز کولرسیستم خنک کننده خودرو

به طور کلی نمی‌توانیم هزینه مشخص و دقیقی را برای شارژ گاز کولر تعیین کنیم، چون عوامل مختلفی در میزان گاز شارژ مورد نیاز تاثیر دارد اما هرچه قدرت کولر ماشین بیشتر باشد، حجم گاز بیشتری هم احتیاج خواهد شد که به صورت طبیعی بر قیمت تمام شده اثر دارد. در حال حاظر هزینه شارژ کولر برای خودرو های داخلی از 450 تا 950 هزار تومان می باشد. این عدد وابسته به میزان گاز استفاده شده دارد. 

گازهای مورد استفاده در خودرو‌ها: معمولا چند نوع گاز در خودروها استفاده می‌شود: R12، R134a و R1234YF.

از کجا بدانیم کولر خودرو گاز دارد ؟

لوله و شیر یا والو کولر را داخل موتور پیدا کنید. درپوش آبی رنگ را باز کنید و شیر کولر را با استفاده از انگشت و یا ابزار فشار دهید. اگر گاز بیرون زد، یعنی کولر خودرو دارای گاز است و فقط باید تا میزان مناسب شارژ کنید. اگر فاقد گاز باشد، هیچ گازی خارج نمی‌شود و در این صورت باید به طور کامل شارژ شود.

نحوه شارژ کولر خودرو

شلنگ گیج را به والو یا شیر کولر وصل کنید و برای اینکه هوای داخل شلنگ خالی شود، پیچ آن را باز کنید. شیر کپسول را باز کنید تا مقداری گاز وارد شود. شیر گیج را ببندید و سپس خودرو و بعد از آن کولر را روشن کنید و فن را روی بیشترین سرعت قرار دهید. گیج فشار را نگاه کنید و در صورتی که عقربه روی ۳۵ تا ۴۰ psi بود، یعنی کولر کامل شارژ شده است. اگر گیج عددی کمتر از این مقدار را نشان می‌داد، شیر کپسول را دوباره باز کنید. در صورتی که فشار کولر بیشتر از ۳۵ تا ۴۰ psi بود، باید مقداری از گاز را خالی کنید.

نکات کلیدی

یک : نوع گاز کولر هر خودرو مشخص است و نباید از گازی غیر از آن که سازنده تعیین کرده، استفاده کرد. همچنین به هیچ وجه نباید گاز دیگری را با گاز مخصوص خودرو مورد نظر ترکیب کرد.

دو: میزان و اندازه گاز کولر خودروهای مختلف با هم فرق دارد. همین طور ممکن است میزان گاز کولر سری‌های مختلف یک مدل هم با هم متفاوت باشد. به عنوان مثال، میزان گاز سری‌های مختلف تیبا با هم تفاوت دارد.

سه: معمولا فشار گاز بیشتر کولرها ۳۵ تا ۴۰ psi است، با این حال ممکن است به دلایلی مثل دمای محیط، فشار کمپرسور، خلوص گاز و دور فن خنک‌کننده و سایر عوامل متفاوت باشد.

چهار: حتما شارز کولر خودرو پیش یک فرد متخصص انجام دهید

پنچ: از پرکردن گاز کولر خودرو توسط یخچال سازها خودداری کنید

راهکار استفاده بهینه از کولر خودرو

استهلاک کولر خودرو مانند هر بخش دیگر، در صورت استفاده نادرست بالا رفته و به مرور زمان سبب آسیب و به دنبال آن افزایش هزینه‌ها خواهد شد. اما با رعایت چند راهکار ساده می‌توانیم از مشکلات احتمالی جلوگیری کنیم: رانندگی با سرعت معمول: در صورتی که کولر خودرو را روشن می‌کنید، با سرعت بالا رانندگی نکنید. در غیر این صورت فشار بیشتری به موتور، به‌خصوص موتورهای ضعیف وارد می‌شود.

پارک کردن خودرو در سایه: در صورتی که خودرویتان را چند ساعت زیر آفتاب پارک کنید، کابین داخل خودرو به شدت داغ می‌شود و اگر بلافاصله بعد از سوار شدن، کولر را روشن کنید، فشار زیادی به سیستم تهویه مطبوع و همینطور موتور وارد می‌شود. پس بهتر است چند دقیقه‌ای شیشه‌ها را پایین بکشید و بعد کولر بگیرید.

بالا بودن شیشه‌ها: در زمان رانندگی با سرعت بیشتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت، شیشه‌ها را پایین نکشید. به دلیل اینکه هوا وارد کابین شده و حالت آیرودینامیکی خودرو به هم می‌ریزد و باعث می‌شود فشار بیشتری به موتور وارد شود.

روشن کردن به موقع کولر: بلافاصله بعد از روشن کردن خودرو، کولر نگیرید. همین طور قبل از خاموش کردن خودرو، کولر را خاموش کنید و دقت کنید که قبل از استارت زدن، کولر روشن نباشد. همچنین کولر خودرو را در سرعت‌های بالا روشن نکنید.

بررسی گاز کولر خودرو: همیشه قبل از استفاده طولانی‌مدت در فصل گرما، میزان گاز کولر خودرو را بررسی کنید که کم یا زیاد نباشد. همین طور برای شارژ گاز کولر، از نوع مناسب و درست استفاده کنید.

نکته پایانی : امیدوارم مقاله آماده سازی کولر خودرو برای تابستان برای شما مفید واقع شده باشد. اگر تجربه ای در این زمینه داریم خوشحال میشم زیر این پست با تیم کیان یدک در میان بگذارید.

امتیاز شما به محتوای این مطلب
[تعداد رای ها: 1 میانگین امتیازها: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *