معرفی قطعات خودرو

بررسی واترپمپ خودرو و علائم خرابی آن

سیستم خنک کننده

بر ما روشن است که واتر پمپ یکی از مهمترین و اصلی ترین قطعات خودرو می باشد. از این رو فرسوده شدن یا از کار افتادگی این قطعه خوردوی شما را از حرکت باز می دارد. و می تواند منجر به خسارات سنگین شود. به همین علت لازم دیده ایم که شما کاربران را به طور کامل و تخصصی با این قطعه آشنا کنیم با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

واتر پمپ چیست ؟

در موتورهای احتراقی حدود ۷۰ درصد انرژی به حرارت تبدیل می شود و اینجاست که نقش سیستم خنک کننده خودروها بیش از هر زمانی ملموس است. برای درک اهمیت سیستم خنک کننده خودرو باید بدانید که این سیستم در یک خودروی در حال حرکت در بزرگراه دمای کافی برای گرم کردن دو خانه متوسط را از بین می برد. بنابراین وظیفه اصلی سیستم خنک کننده پیشگیری از گرم شدن بیش از حد موتور خودرو از طریق منتقل کردن این گرما به هوای اطراف است. البته این سیستم وظایف مهم دیگری نیز دارد.

نکته : موتور خودرو در دمای مناسب بهتر کار می کند ( دمای مناسب هر خودرو متفاوت است ) و زمانی که موتور سرد است اجزای آن زودتر فرسوده شده، بهینه کار نمی کند و آلودگی بیشتری تولید می کند. بنابراین دیگر وظیفه سیستم خنک کننده خودرو این است که اجازه دهد موتور هر چه سریعتر گرم شود و البته در دمای ثابتی نیز کار کند.

وظیفه اصلی سیستم خنک کننده

واتر پمپحال که با اهمیت سیستم خنک کننده خودرو آشنا شدیم باید بدانیم که این سیستم از اجزای مختلفی تشکیل شده است. یکی از این اجزا واتر پمپ یا همان پمپ آب است. این قطعه را باید یکی از مهمترین قطعات خودرو دانست و همانطور که از نام آن مشخص است وظیفه اصلی آن به جریان در آوردن مداوم آب و مایع ضد یخ و ضد جوش در داخل موتور برای تنظیم دمای آن است.

حرارت ناشی از احتراق و سوختن بنزین در موتور به دمایی تا حدود ۲۵۰۰ درجه سانتیگراد می رسد و گردش سیال باید دما را در حدود ۹۰ تا ۹۵ درجه سانتیگراد نگه دارد تا موتور خودرو به صورت بهینه کار کند. واتر پمپ با روشن شدن خودرو شروع به کار می کند و با گردش مایع در درون سر سیلندر و بدنه موتور وظیفه خنک سازی آن را ایفا می کند. این مایع پس از گردش و خنک کردن موتور دوباره به رادیاتور باز می گردد. تا به وسیله گردش هوا و فن های موجود دوباره خنک شود. این گردش مایع به صورت مداوم در اطراف موتور جریان دارد تا دمای موتور در حد نرمال باقی بماند.

چطور واتر پمپ شروع به کارکردن می کند

معمولاً تسمه تایم، واتر پمپ را به طور مستقیم می چرخاند و یا تسمه کمکی که به پولی سر واتر پمپ متصل است پروانه درون آن را به چرخش در می آورد. در نتیجه فعالیت واتر پمپ با فعالیت موتور وسیله نقلیه در ارتباط است.

نشانه های خرابی واتر پمپ چیست؟

1- ایجاد مشکل در واتر پمپ موجب بروز صدای ناله مانند هنگام رانندگی با سرعت بالا می شود. که نشان از فرسودگی و خرابی واتر پمپ دارد.

2- یکی دیگر از نشانه‌های خراب ‌شدن واتر پمپ این است که بخارهایی از رادیاتور یا موتور خودرو بیرون می‌آید.

3- نشت مایع سبز از واتر پمپ نیز یکی از علائم خرابی یا کهنه بودن واتر پمپ می باشد.

4- یکی از دلایل داغ شدن موتور خودرو می‌تواند خرابی واتر پمپ باشد. اگر خودرویی پیشرفته دارید از راه صفحه مانیتور داخلی می‌توانید دمای موتور را بررسی کنید. اگر هم خودرویی بدون این تجهیزات دارید، با دست‌زدن به موتور می‌توانید دمای آن را بررسی کنید.

5- نوسانات دمایی خودرو نیز می تواند از علائم خرابی واتر پمپ باشد اما این علامت فقط نشان‌دهنده خرابی پمپ آب نیست ولی نیاز به بررسی وضعیت واتر پمپ دارد.

6- وجود نقص در واتر پمپ، باعث داغ‌شدن موتور می‌شود. این وضعیت آمپر را بالا می‌برد و چراغ هشدار دمای آب را هم روشن خواهد کرد.

7- اگر کولر خودرویتان نیز درست عمل نمی‌کند، بدانید که باید واتر پمپ خودرو را بررسی کنید.

8- یکی دیگر از نشانه‌های تخریب پمپ آب، شنیدن صدایی شبیه ساییدگی از موتور است. مثل صدای آهن روی آهن

واتر پمپ

نشانه قطعه خرابی واتر پمپ

زمانی که دمای موتور به شدت بالا می رود و فن خنک کننده خودرو نیز دائماً مشغول کار است اما آمپر دمای ماشین پایین نمی آید باید به سرعت واتر پمپ خودرو را مورد بررسی قرار داد. به علاوه اینکه یکی از شایع ترین علائم خرابی این قطعه مهم نشتی آب و وجود قطرات مایع در اطراف آن است.

عمر مفید واتر پمپ

تا به امروز زمان خاصی برای تعویض واتر پمپ مشخص نشده است. عمر مفید واتر پمپ به عواملی مثل : ضد یخ و جنس خود واتر پمپ بستگی دارد. اما برای جلوگیری از هر گونه اتفاق ناخوشایند بهتر است با هر بار رفتن به تعمیرگاه، واتر پمپ خودرویتان نیز بررسی گردد و در صورت مشاهده هر گونه علائم خرابی تعویض شود. در نظر داشته باشید که پمپ آب را در صورت شکستگی باید تعویض کرد. در بعضی مواقع نیز افراد بنابر احتیاط آن را تعویض می کنند. برای مثال، هنگام تعویض تسمه تایم و یا وقتی که مشکل داغ کردگی ناشی از پمپ آب وجود داشته باشد این قطعه باید عوض شود.

زمان تعویض واتر پمپ به گفته تعمیرکاران خودرو

اما تعمیرکاران باتجربه همواره توصیه می کنند: هر بار که تسمه تایم را تعویض می‌کنید، واتر پمپ را هم عوض کنید. زیرا واتر پمپ به دلیل کار کردن با آب همیشه در خطر زنگ زدگی و پوسیدگی است.

زمان تعویض تسمه تایم کارکرد مسافت تقریبی بین شصت هزار کیلومتر است. به این ترتیب، می‌توانید به راحتی طول عمر واتر پمپ خودرو خودتان را حدس بزنید.

پیشنهاد کیان یدک :  تسمه تایم یکی از قطعاتی است که هر راننده باید اطلاعات کافی درباره ان داشته باشد پس به شما پیشنهاد می کنم مقاله زیر را حتما مطالعه کنید

افزایش عمر واتر پمپ خودرو

نکاتی که در زیر اگر رعایت شود باعث افزایش عمر واتر پمپ ماشین می شود.

  • حتما از ضدیخ‌های معتبر و مناسب استفاده کنید، زیرا استفاده از ضدیخ‌های غیراستاندارد، باعث  خورندگی و خرابی واتر پمپ خواهد شد.
  • هرگز خودروی خود را بدون ضدیخ نگذارید.
  • بازدیدهای دوره‌ای واتر پمپ و اتصالات آن را فراموش نکنید. در این بازدیدها به صدای واتر پمپ دقت کرده و روان بودن آن را بررسی نمایید.
  • به درجه آمپر آب در صفحه پشت آمپر خودرو، همیشه دقت داشته و در صورت بالا رفتن آن، حتما عکس العمل‌های لازم را به خرج دهید.
  • از آب تصفیه شده یا آب جوشیده داخل رادیاتور خودرو بریزید. رسوبات آب می‌تواند در واتر پمپ ته نشین شده و به فرسودگی زودتر از موعد آن منجر شوند.
  • مشکل داغی بیش از حد موتور را سریعا رفع کنید. زیرا به پروانه داخل واترپمپ و آب­بندی موتور آسیب جدی وارد میکند.
  • از ضد یخ با درصد مناسب در خودرو استفاده کنید.

خرابی واتر پمپ

صدای بد واتر پمپ

هر زمان از سمت واتر پمپ خودرو صدای شبیه به صدای کشیدن فلز روی فلز را شنیدید در اسرع وقت ماشین را به یک تعمیر کار حرفه ای نشان دهید چرا که احتمال خرابی واتر پمپ بالا می باشد.

نکته : هر صدای غیر عادی از سمت موتور به خصوص چرخ ها باید جدی گرفته شود

قیمت واتر پمپ

قیمت گذاری روی قطعات خودرو با توجه به نواسانات بازار کار کاملا اشتباهی است. در ابتدای سال 1401 حداقل قیمت واتر پمپ برای ارزان ترین خودرو داخلی بالای 300 هزار تومان است

کلام آخر: برای جمع اوری این مقاله زحمات زیادی کشیده شده . شما هم اگر تجربه ای در این زمینه دارید. کیان یدک راهم هم در اگاهی ارزشمند خود شریک کنید . با تشکر

امتیاز شما به محتوای این مطلب
[تعداد رای ها: 12 میانگین امتیازها: 3.9]

4 دیدگاه در “بررسی واترپمپ خودرو و علائم خرابی آن

  1. سید علی سجادی گفت:

    ممنون عالی بود با تشکر فراوان

    1. سلام درود بر شما
      ممنون سید جان

  2. فرهاد گفت:

    سلام کامل و عالی بود . فکر کنم قیمت واتر پمپ بالاتر باشه که شما اشتباه بیان کردید

    1. سلام بسته به نوع ماشین قیمت ها متفاوت می باشد. محصولات سایپا قیمت پایین تری دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *