معرفی قطعات خودرو

لیور دنده چیست؟ و نشانه خرابی آن

اهرم دنده

لیور دنده : قطعه ای که خیلی از صاحبان خودرو شاید اسم ان را به گوش خود نشنیده باشند، در صورتی که یکی از قطعات حساس خودرو می باشد که در صورتی خرابی باعث بد جارفتن دنده ها، ایجاد سر و صدا دسته دنده هنگام رانندگی و همچنین فعالیت نامناسب گیربکس می شود.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

وظیفه اهرم دنده :

اهرم دنده یا لیور نقش مهمی در تعویض دنده دارد و رابط بین تعویض دنده توسط راننده را دارد و همچنین وظیفه تعویض دنده در گیربکس را دارد. دسته دنده از یک طرف به گیربکس و از طرف دیگر به وسط کنسول وسط و نزدیک به راننده قرار دارد. یکی از نکات مهم در مورد دسته دنده این است که هنگام تعویض دنده، دنده بیرون نیامده و صدای اضافی ایجاد نمی کند.

نشانه خرابی اهرم دنده یا لیور:

  • لرزش زیاد دسته دنده داخل خودرو و تولید صدای غیرعادی
  • بدجا رفتن دنده ها
  • خرابی پلاستیکی دسته دنده

علت خراب شدن اهرم دنده یا لیور

  • قرار دادن دست روی دسته دنده هنگام رانندگی که باعث خورد شدن پلاستیکی های دسته دنده می شود
  • وقتی ماشین از جلو تصادف می کند به علت اینکه این قطعه مستقیم با گیربکس در تماس است دچار آسیب می شود.

نکته مهم : اگر موقع خرید دسته دنده ماشین لرزش فراوان همراه با سر صدا داشت احتمال زیاد ماشین تصادفی می باشد.

قیمت لیور دنده پراید

قیمت این قطعه برای ماشین های مختلف متفاوت می باشد. اما برای پراید با توجه به نوع سازنده از 219 تا 300 هزار تومان  در ابتدای سال 1401 می باشد.

لیور دنده تیبا

متاسفانه یکی از بدی های شرکت سایپا تغییرات زیاد در قطعات خودرو می باشد. لیور دنده در تیبا در دو نوع قدیم و جدید طراحی شده است که زمان خرید باید به آن توجه کرد. فروشنده های لازم یدکی برای تحویل لیور دنده حتما نوع خراب ان را باید ببیند تا لیور مناسب خودرو شما را تحویل دهند

 

تعمیر اهرم دنده

این قطعه دارای پیچیدگی تکنولوژی ساخت نمی باشد. عمده خرابی این قطعه از بوش این قطعه می باشد که با تعویض ان مشکل برطرف خواهد شد.

اگر اهرم دنده به علت تصادف دچار آسیب یا از فرم اصلی آن خارج شده باشد باید کل این مجموعه تعویض شود. تا به دنده های ماشین آسیب وارد نکند.

بهترین مارک لیور دنده پراید

این قطعه به سختی خراب می شود حتی اگر از ضعیف ترین مارک های بازار باشد. اگر برای شما مارک قطعات مهم است بهتر است هنگام خرید از  قطعات شرکتی استفاده کنید. و یا قطعات مورد استفاده در خط تولید

قیمت بوش لیور دنده

عمدتا خرابی های بوجود امده در لیور دنده که باعث بد جا رفتن دنده ها می شود از این قطعه می باشد و قیمت این قطعه حداکثر در سال 1401 حدود 50 هزار تومان می باشد

لیور دنده

کلام آخر : این قطعه مستقیم با گیربکس در تماس است که اگر جدی گرفته نشود هنگام خراب شدن. میتواند باعث آسیب جدی به دنده های خودرو شود.

امتیاز شما به محتوای این مطلب
[تعداد رای ها: 30 میانگین امتیازها: 3.8]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *