عیب یابی خودرو

24 دلیل روشن نشدن خودرو

24 دلیل رئشن نشدن خودرو - کیان یدک

روشن نشدن خودرو یکی از تو مخی ترین عیب های خودرو است که بیشتر اوقات در زمانهایی که ما کار واجب داریم رخ می دهد و باعث بهم ریختن برنامه های ما می شود. اما از همه بدتر زمانی است که جایی هستیم که به هیچ تعمیرکاری دسترسی نداریم و باید خودمان آستین را بالا بزنیم. روشن نشدن خودرو دلایل زیاد و متفاوتی دارد که ما قراره توی این مقاله علت های روشن نشدن خودرو را با هم بررسی کنیم

نکته : خیلی از این عیوب به راحتی توسط شما قابل برطرف کردن می باشد

آنچه در این مقاله می‌خوانید

24 علت روشن نشدن خودرو

به طور جامع موارد زیر باعث روشن نشدن خودرو می شود که ما در ادامه تک تک این موارد را به صورت تخصصی بررسی میکنم. اما این موضوع باید یادمان باشد رعایت کردن بعضی موارد که در ادامه برای شما توضیح داده می شود، از روشن نشدن خودرو در آینده جلوگیری می کند

  • نرسیدن برق به موتور
  • مخلوط و ترکیب شدن سوخت و هوا
  • متراکم شدن سوخت و هوا به واسطه نیروی مکانیکی
  • ایجاد جرقه برای اشتعال سوخت و هوا
  • نرسیدن هوا به موتور و یا درست نبودن ترکیب هوا و سوخت
  • نرسیدن سوخت به موتور
  • سایر موارد نرسیدن برق به موتور

1- خالی بودن باتری 

انرژی شیمیایی ذخیره‌شده در باتری به هنگام استارت و یا سایر موارد لزوم (مثلا روشن نمودن سیستم صوتی، چراغ‌ها و …) تبدیل به انرژی الکتریکی شده و پس از گذر از المان‌های مختلف به شمع‌ها می‌رسد.

شارژ مجدد باتری نیز از طریق دینام صورت می‌گیرد. چنانچه باتری به طور کامل تخلیه شده (Dead Battery) و دینام نتوانسته باشد باتری را مجددا شارژ و احیا نماید عملا منبع انرژی الکتریکی در خودرو وجود ندارد.

نکته : اگر خودرو شما به خاطر باطری روشن نشده بود، حتما پس از روشن شدن خودرو علت را بررسی و بر طرف کنید.

نکته مهم : با هل روشن کردن خودرو به تسمه تایم آسیب وارد می شود این کار را زیاد تکرار نکنید چرا که هزینه های سنگینی برای شما در پی خواهد داشت.

2- خرابی کویل

کویل، ولتاژ دریافتی را به ولتاژ بسیار بالا حدود چندین هزار ولت تبدیل می‌کند که باعث جرقه زدن شمع و انفجار سوخت می‌گردد. چنانچه به هنگام استارت صدای جرقه شنیده می‌شود نشان از آن دارد که کویل سالم است در غیر اینصورت احتمال زیاد کویل‌ها خراب است.

روش دیگر جهت چک کردن سالم بودن کویل بدین صورت است که بدنه شمع را به بدنه خودرو و سر آن را نیز از وایر قطع ننموده و استارت بزنید چنانچه جرقه در سر شمع دیدید یعنی کویل سالم است؛ البته با توجه به بالا بودن ولتاژ، این امر خطرناک بوده و توصیه نمی‌گردد.

3- وجود قطعی در مدارد 

چنانچه مسیر جریان به واسطه، قطع شدن مسیر سیم‌ها مسدود شده باشد عملا جریانی به شمع‌ها نخواهد رسید؛ همچنین اگر اتصالی در مدار و به بدنه ایجاد شود جریانی به شمع‌ها نخواهد رسید.

4- علت روشن نشدن خودرو در خرابی شمع‌ها

خراب بودن خود شمع‌ها نیز علاوه بر مشکل در استارت، مشکلاتی دیگر نظیر لرزش در ماشین، افزایش آلایندگی خودرو به دلیل خام‌سوزی و … در پی خواهد داشت و باید به جد به آن توجه داشت.

نکته : اگر قبل از روشن نشدن خودرو از اگزوز دود سیاه خارج می شد احتمال خرابی شمع های خودرو بالا می باشد

روشن نشدن خودرو - کیان یدک

5- نرسیدن هوا به موتور

چنانچه هوا به موتور نرسد و یا به مقدار کافی نرسد موتور روشن نخواهد شد چراکه باید ترکیب صحیحی بین سوخت و هوا برقرار باشد. عوامل نرسیدن هوا به موتور عبارتند از:

گرفتگی لوله‌های هوای ورودی: لوله‌های خرطومی ورودی به موتور را باز کرده و پس از چک نمودن دوباره ببندید، چنانچه مشکل رفع شد یعنی مشکل از لوله‌های هوا بوده است.

نکته : با تعویض به موقع فیلتر هوا احتمال بروز این اتفاق بسیار پایین می باشد

6- سنسور فشار هوا

چنانچه این سنسور خراب باشد می‌تواند سیگنال‌های اشتباه به ECU فرستاده و ECU نیز مانع روشن شدن موتور گردد. که این عیب باید توسط مکانیک ماهر بررسی و با دستگاه دیاگ برطرف شود

7-  وجود مشکل در سیستم احتراق

وقتی خودرو روشن نمیشه بیشترین شک متوجه سیستم احتراق میشه. از اجرای اصلی سیستم احتراق میشه به شمع، وایر و کوئل اشاره کرد که در صورت خرابی، باعث میشن تا خودرو استارت بخوره اما روشن نشه. در صورتی که خودروتون بد استارت می‌خوره، بهتره تا شمع‌های اون رو به مراکز خدمات معتبر نشون بدید. البته یادتون باشه که این خرابی ممکنه به خاطر نرسیدن برق به شمع‌ها هم باشه که در این صورت باید سیستم برق‌رسانی ماشین‌تون رو بررسی و بعد تعمیر کنید.

8- علت روشن نشدن خودرو  در خرابی سنسور ضربه

سنسور ضربه در خودرو به نحوی طراحی شده تا وقتی که خودرو تحت ضربه‌های شدیدی مثل تصادف قرار گرفت، خیلی سریع و به صورت خودکار خاموش بشه و از آسیب بیشتر به خودرو جلوگیری کنه. حالا ممکنه که شما تصادف نکرده باشید؛ اما به علت‌های مختلفی مثل با شدت رد شدن خودرو از دست انداز یا چاله سوئیچ ضربه براتون فعال شده باشه. تا وقتی که این قطعه به محل اولیه خودش برنگرده، شاهد استارت خوردن و روشن نشدن ماشین خواهیم بود.

نکته امنیتی : گاهی اوقات برای جلوگیری از سرقت خودرو می توانیم این سویچ را فعال کنیم تا خودرو به هیچ عنوان روشن نشود.

9- عدم شناسایی کد سوئیچ

اگه خودروی شما مجهز به کلید ایموبلایزره، ممکنه که خودرو نتونه کد شناسایی سوئیچ رو تشخیص بده و به همین خاطر استارت بخوره، اما روشن نشه. عملکرد سوئیچ های ایموبلایزر یا ضد سرقت به این صورته که یک کد رو به ECU ارسال و ECU شرایط لازمه رو برای روشن شدن خودرو آماده می‌کنه.

10- علت روشن نشدن خودرو  به دلیل روغن موتور نامناسب:

از مواردی که می‌تواند باعث بشه تا خودروی شما استارت بخوره اما روشن نشود، استفاده از روغن موتورهای نامناسبه. این اتفاق اغلب هم در فصل های سرد سال و در نتیجه استفاده از روغن‌موتورهای بی‌کیفیت و غیر اصلی رخ میده. این روغن‌موتورها نمی‌تونند روان‌سازی‌های لازم رو برای حرکت قطعات متحرک داخل موتور به خوبی انجام بدن و به سایر بخش‌ها فشار زیادی وارد می‌کنند.

راه‌حل

 برای تعیین بهترین روغن موتور مناسب به دفترچه راهنمای خودرویتان مراجعه کنید. ویسکوزیته روغن موتور عامل مهمی است که باید در پی‌بردن به علت روشن نشدن ماشین به آن دقت کنید. اگر روغن موتور دارای ویسکوزیته مناسبی در هوای سرد نباشد، ماشین روشن نمی‌شود. روغن موتور در هوای سرد، سفت و غلیظ می‌شود و نمی‌تواند به خوبی در لابه‌لای اجزای موتور جریان یابد. از روغن موتوری استفاده کنید که رقیق‌تر باشد.

بهترین روغن برای زمستان ۵W-20 است. حرف دبلیو نشان‌دهنده زمستان است و هرچه عدد کنار آن کوچکتر باشد، یعنی روغن رقیق‌تر است. روغن‌های غلیظ‌تر با ویسکوزیته (۱۰W-30) در هوای سرد نمی‌توانند خودرو را روشن کنند. برای خودروهایی که در آب‌وهوای بسیار سرد هستند، روغن 0W توصیه می‌شود.

نکته 1 : اگر دوست دارید اطلاعات خودتون را در زمینه روغن موتور افزایش دهید مقاله شناخت روغن موتور از نظر کیفیت حتما مطالعه کنید

نکته 2 : متاسفانه روغن موتور های بی کیفیت بعد از یک مدت کار کردن شبیه به چسب می شوند که هزینه های سنگینی را برای صاحبان خودرو ایجاد می کنند.

نکته 3 : حتما روغن مناسب با خودرو استفاده کنید

11- خراب شدن تسمه تایم

تسمه تایم شما یکی دیگر از اجزای جدایی ناپذیر یک موتور کارآمد است. تسمه تایم بادامک و میل لنگ موتور را به صورت هماهنگ می چرخاند و باعث شلیک سیلندرها در زمان های مناسب می شود.

نکته خیلی مهم : خودرو زمانی که تسمه تایم پاره می کند به یکباره خاموش می شود. و با هر بار استارت زدن بعد از پاره شدن تسمه تایم آسیب های جدی تر و هزینه های بیشتر برای خودروی خودتان ایجاد می کنید.

نکته : این خاموش شدن ماشین با سایر مواردی که در این مقاله ذکر شده کاملا متفاوت بوده و باید با دقت بیشتری ان را بررسی کرد. از انجایی که تسمه تایم می توانید هزینه های خیلی سنگینی را ایجاد کند حتما مقاله 9 دلیل (مهم) پاره شدن تسمه تایم ماشین مطالعه شود

12- علت روشن نشدن خودرو در گرفتگی فیلتر بنزین

اگر سوخت نتواند به موتور شما برسد، ماشین شما برای سوزاندن آن با مشکل مواجه خواهد شد، همانطور که به نظر واضح است، ممکن است متوجه نشوید که فیلتر بنزین مانع روشن شدن خودرو شما می شود.

نکته : پیشنهاد ما به صاحبان خودرو این است که فیلتر بنزین هر 10 هزار کیلومتر با توجه به پایین امدن کیفیت سوخت در جایگاها تعویض شود تا در اینده با روشن نشدن ماشین مواجه نشوید

13- روشن نشدن خودرو  به دلیل باک سوخت خالی

این یکی از رایج ترین دلیل ها برای روشن نشدن ماشین است. اگر باک شما خالی شود بنا به دلایل مختلفی مثل سوراخ شدن و … با روشن نشدن ماشین مواجه خواهید شد. همیشه به نشتی های زیر خودرو توجه کنیم

نکته : گاهی اوقات هوا گرفتن باک بنزین باعث می شود درجه بنزین به درست کار نکند به همین منظور ما با خالی بودن باک مواجه بشیم

14- خرابی در مجموعه سویچ

سوییچ از یک مغزی و چندین رشته سیم تشکیل شده تا برق را به مجموعه استارت برساند. در خودروهایی که فاقد استارت دکمه‌ای هستند، سوییچ در سه حالت مختلف قرار می‌گیرد:

  • حالت بسته که همان حالت خاموش بودن موتور است.
  • حالت باز که برق را به صفحه کیلومتر و برخی اجزای دیگر می‌رساند.
  • حالت استارت که باعث استارت‌زدن ماشین می‌شود.
1- اگر سوییچ را چرخاندید (باز کردید) اما صفحه کیلومتر روشن نشد:
  • در مرحله اول باید فیوزها را چک کنید.
  • در مرحله چهارم باید باتری ماشین را چک کنید.
  • در مرحله دوم باید مغزی سوییچ و سوکت‌ها را چک کنید.
  • در مرحله سوم باید ذغال استارت و آرمیچر استارت را چک کنید.
2- اگر سوییچ را چرخاندید و صفحه کیلومتر روشن شد

اما بلافاصله بعد از استارت‌زدن، صفحه کیلومتر خاموش شود احتمالا مشکل را باید در باتری ماشین جست‌وجو کنید چرا که اگر باتری ضعیف شده باشد، می‌تواند برق را به صفحه کیلومتر برساند اما نمی‌تواند موتور را روشن نگه دارد. حتما دیده‌اید که گاهی اوقات، ماشین‌های که استارت نمی‌خورند را با هل‌دادن یا باتری به باتری کردن، روشن می‌کنند. در چنین حالتی، اصطلاحا می‌گویند باتری خوابیده است؛ یعنی باتری دیگر توان تامین برق موردنیاز ماشین را ندارد. اگر موفق شدید ماشینی که باتری آن خوابیده باشد را روشن کنید،

نکته : هر زمان به دلیل خوابیدن باتری ماشین مجبور شدید خودرو را با هل روشن کنید، بگذارید باتری حسابی شارژ شده و بعد خودرو خاموش کنید در غیر اینصورت خودرو مجدد روشن نخواهد شد

15- خرابی یا سوختن پمپ بنزین

برای اینکه مطمئن شوید این قطعه سالم است سویچ را که باز میکنید باید صدای پمپ بنزین شنیده شود در غیر اینصورت باید مراحل زیر را به ترتیب پیش بگیرید

  • بررسی فیوز های مربوط به پمپ بنزین تا از سلامت ان ها مطمئن شوید
  • بررسی رله دوبل
  • بررسی پایه یا سوکت پمپ بنزین با چراغ تست
  • در نهایت بررسی مغزی بنزین

نکته ایتم : ایتم یک و دو توسط افراد عادی قابل بررسی می باشد اما ایتم های سه و چهار باید توسط مکانیک بررسی شود.

خرابی پمپ بنزین روشن نشدن ماشین - کیان یدک

16- خراب شدن رله دوبل

یکی از قطعاتی که کیان یدک در مقاله های مختلف اشاره کرده که باید در خودرو داشته باشیم رله دوبل است. پس نسبت به خودرو که داریم آموزش مربوط به رله دوبل را یاد گرفته تا در صورت نیاز بتوانید ان را تست و یا تعویض کنید.

از کجا بفمیم رله دوبل خراب است ؟

اولین نشانه نیامدن صدای پمپ بنزین بعد از باز کردن استارت است.

دومین نشانه با زدن استارت برق بر روی شمع ها نمی اید.

17- خرابی سنسور دور موتور

یکی از دلایلی که باعث روشن نشدن خودرو می شود سنسور دور موتور است . حالا این سوال پیش می اید که چطور از سلامت سنسور دور موتور مطمئن شویم ؟ هنگام استارت زدن اگر عقربه دور موتور تغییر نکرد احتمال زیاد این سنسور خراب است چون این قطعه اطلاعات لازم را بری پاشش سوخت به ECU   ارسال نمی کند

دلایل دیگر روشن نشدن موتور؟

18- خرابی ECU

19- شکسته شدن دنده های فلایویل

20- قطع شدن تغذیه ECU

21- گیر کردن شفت استپر موتور

22- خرابی فشنگی آب

23- وجود قطعی در سیم کشی خودرو

24- خرابی اتوماتیک استارت یا خود استارت

کلام آخر :

خیلی از عیب های که خودرو با ان روبه رو می شود به خاطر بی توجهی یا نداشتن آگاهی لازم صاحب خودرو می باشد. بعضی از مواردی که در این مقاله گفته شد اگر امروز رعایت نشود در آینده باعث روشن نشدن خودرو می شود.

امتیاز شما به محتوای این مطلب
[تعداد رای ها: 10 میانگین امتیازها: 4.4]

2 دیدگاه در “24 دلیل روشن نشدن خودرو

  1. محمدرضا گفت:

    رله دوبل تیبا کجاست ؟

    1. سلام درود خدمت شما

      مقاله زیر که در مورد عیب یابی خودرو تیباست را حتما مطالعه کنید

      https://kianyadak.com/%d8%b9%db%8c%d8%a8-%db%8c%d8%a7%d8%a8%db%8c-%d9%88-%d9%86%da%af%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88%db%8c-%d8%aa%db%8c%d8%a8%d8%a7/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *