نکات آموزشی خودرو

13 دلیل اصلی جا نرفتن دنده خودرو

13 دلیل جا نرفتن دنده ماشین

جا نرفتن دنده خودرو یک از اتفاقات رایجی است که احتمالا برای شما هنگام رانندگی پیش آمده که باعث شده دنده به سختی جا برود و یا گاهی نیز دنده بعد از جا رفتن، دوباره به حالت خلاص برمی‌گردد. علت این مشکل موارد زیادی می‌تواند باشد که برخی از آنها با یک سرویس دوره‌ای حل شده و خیلی جدی نیست، اما برخی برای شما و یا سرنشینان خودرویتان می‌تواند حادثه‌آفرین باشد. پس در این مقاله 13 دلیل اصلی جا نرفتن دنده خودرو با ما همراه باشید. تا با علل آن آشنا شده و درصدد رفع آن برآیید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

علت جا نرفتن دنده خودرو

هنگامی که دنده خودرو بدجا می‌افتد معمولا صدایی غیر منتظره‌ نیز از گیربکس خودرو نیز خارج می‌شود. موارد زیر دلایل کلی این مشکل را عنوان کرده است.

1-عدم فشار دادن کامل پدال کلاچ 

یکی از علل ایجاد این مشکل عدم فشار دادن کامل پدال کلاچ توسط راننده است که معمولا با صدایی مانند قرچ همراه است.

2- ریگلاژ نبودن کلاج

سیم کلاچ خودرو بعد از یک مدت کار کردن کش می اید باعث بدجا رفتن دنده ها می شود. که باید رگلاژ مجدد توسط تعمیر کار انجام شود.

13 دلیل اصلی جا نرفتن دنده ماشین

3-روغن واسکازین یا روغن گیربکس 

پایین بودن سطح روغن واسکازین یا گیربکس این مشکل را برای ما بوجود می‌آورد. یا اینکه روغنی که استفاده کردیم کیفیتش پایین و نامعتبر بوده است. در این حالت حتما باید در نزدیک ترین زمان ممکن با روغن با کیفیت و معتبر تعویض شود.

4- روغن گیربکس نامناسب

حتما بعد از تعویض دیسک صفحه یا بروز مشکل در گیربکس یک مشاوره از فروشنده روغن، برای استفاده از واسکازین بگیرید.

5-اختلال در اهرم دنده 

ممکن است اهرم دنده خراب باشد. در این حالت نیز دنده بد جا می‌افتد و با صدایی نیز همراه است.

6-اختلال در سیم کلاچ 

ممکن است سیم کلاچ سفت یا خشک شده باشد. در این حالت سیستم انتقال قدرت دچار مشکل شده و دنده به راحتی جا نمی‌افتد. گاهی نیز ممکن است سیم کلاچ از کیفیت مناسب برخوردار نباشد که همچنین سبب بروز این مشکل شده و باید در اسرع وقت به تعویض کردن آن اقدام کرد.

7-تمام شدن دیسک صفحه کلاچ 

در این حالت نیز صفحه کلاچ به سختی درگیر می‌شود و دنده به سختی جا می‌افتد. علاوه بر این روغنی یا چرب شدن صفحه کلاچ نیز مسبب این عامل است.

8-اختلال در فلایون 

فلایون یکی از عواملی است که در تعویض دنده دخیل است. اگر فلایون دچار ساییدگی یا شکستگی شود دنده به راحتی جا نخواهد افتاد.

9- اختلال در صفحه سلکتور 

صفحه سلکتور وظیفه جابه‌جایی دنده را بر عهده دارد. ایجاد اختلال در صفحه یا شکستگی و روغنی شدن آن از عوامل دیگر بروز این عامل است.

10-اختلال در ماهک‌های دنده 

ماهک یکی از عواملی است که در گیربکس قرار دارد و وظیفعه‌ای که برعهده دارد جابه‌جایی کشویی دنده است. اختلال در ماهک‌ها نیز یکی دیگر از عوامل بروز این مشکل است.

11-اختلال در دنده ‌برنجی‌ها 

معمولا دنده‌برنجی‌ها فقط یک دنده خاص را دچار مشکل می‌کنند. برای برطرف کردن این عامل باید گیربکس به طور کامل باز شود و عامل ایجاد کننده مشکل بررسی شود.

12- خرابی کشویی دنده

اگر دنده بد جا رفت و پس از جا رفتن دنده از جای خود به حالت خلاص حرکت کرد یا به اصطلاح دنده پرید. کشویی دنده خراب است و باید گیربکس تعمیر دوره ای شود.

13- عملکرد نادرست دنده‌ها

عامل دیگر جا نرفتن دنده‌ها، اختلال در عملکرد آنهاست. بدین صورت که ممکن است تنظیم چرخ‌دنده‌ها بر هم خورده باشد. اگر هنگام تغییر و جابه‌جایی دنده‌ها صدای عجیبی می‌شنوید مشکل از قرار گرفتن اشتباه دنده‌ها روی هم است. در کل بهتر است هنگام رانندگی و تعویض دنده‌ها به صدای جا رفتن آن به دقت گوش دهید، چنانچه صدای متفاوت و عجیبی شنیدید، از رفتن به تعمیرگاه غافل نشوید.

کلام آخر : کیان یدک امیدوار است مقاله 13 دلیل اصلی جا نرفتن دنده خودرو برای شما مفقد واقع شده باشد. احتمالا شما دوست عزیز تجربه عالی در زمینه خرابی یا بد جا رفتن دنده های ماشین دارید. که می تواند باعث پربار شدن این مقاله شود . لطفا زیر این پست برای ما بنویسید. باتشکر از شما

امتیاز شما به محتوای این مطلب
[تعداد رای ها: 7 میانگین امتیازها: 4.1]

16 دیدگاه در “13 دلیل اصلی جا نرفتن دنده خودرو

  1. محمد گفت:

    سلام
    ماشین من دنده ی ۳ اصلا جا نمیره دنده ی ۴ هم جامیره ولی میکنه مشکلش چیه؟
    بعد تصادف این شکلی شد ( ضربه از جلو بود )
    لیور دنده هم گفتن کج شده عوض کردیم ولی فرقی نکرد
    ممنون

    1. سلام دروود باید بدید مکانبک گیربکس باز کنه احتمالا کشویی های دنده اسیب دیدن

  2. Saman گفت:

    سلام ماشین پژو 405 دو هزار مدل 81دارم در حالت خاموش دنده میره ولی روش میکنم دنده نمیره میشه بگید مشکل از کجاس

    1. سلام دروود چند عامل وجود دارد
      1 – واسکازین بررسی کنید
      2- بررسی صفحه کلاچ
      3- بررسی گیربکس تویط مکانیک

  3. امیر گفت:

    دورود و ممنون بابت مطالبتون من تارا دنده ای تازه تحویل گرفتم 1000 کارکرد داره ولی دنده یک و عقب خوب جا نمیره برای حرکت سریع و یا ناگهانی بخوام با یک حرکت کنم دچار مشکل میشم باید اول یه دو بزنم بعد برم به یک بنظرتون طبیعی برا ماشین طپتقریبا صفر؟

    1. سلام دروود این مشکل چندین بار مشاهده شده شما بهترین کاری که میکنید به نمایندگی مراجعه کنید و از نمایندگی بخواهید واسکازین عوض کنند و یک واسکازین بهتر داخل خودرو بریزند

  4. عباس ناصری گفت:

    سلام خسته نباشید من سمند سورن پلاس مدل 1402دارم 5هزار کارکرده صبح که ماشین روشن میکنم دنده 1و2بدوسفت جامیرن بیشتر دنده1که خیلی خیلی سفت جا میره صدا نمیده فقط سفت و به زور جا میره ولی بعد 20دقیقه که ماشین کار میکنه بهتر میشه خوب نمیشه فقط یکم نرمتر میشه واسکازین چک کردم فول فول بود تعمیر کار گفت ماشین نو هست اینجوریه ایا واسکازین تعویض کنم یا مشگل جای دیگه هست ممنون میشم اگه جواب بدین

    1. سلام دروود برای تارا این کار را انجام دادیم تغییر خاصی مشاهده نشد

  5. مهران گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    ۲۰۶ مدل۸۳ دارم ک دنده ها عوض نمیشد اما در حالت خاموش عوض میشد ب راحتی،بردم تعمییر کار گف مشکل از کشویی هس ک درست کرد اما وقتی برگشتم خونه ت راه بازم همون مشکل رو دارم گف ک چن هفته برون تا نرم شه
    ب نظر شما بعد از تعمییر نباید بلافاصله درست میشد؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام دروود با بازکردن گیربکس باید مشکل حل شود و اینکه برو خودش درست می شود اشتباه است لطفا پیگیر حق خود باشید

  6. پرویز گفت:

    با سلام پراید 132دارم خیلی خوب کار میکند گاهی اوقات هنگام توقف هیچ دنده ای جا نمیخوره بعدش دوباره اکی میشه ماشین خوب کش دارد امروز یهویی کلاچ زیر پام ول شد و کاملا شل شد بعدش ک راه افتادم با یه صدای بد راه افتاد ولی باز دوباره اوکی شد گاهی اوقات دنده دو جا نمیخوره گاهی اوقات جا قشنگ جا میخوره ممنون میشم بگین مشکل از کجاست

    1. سلام حتما به مکانیک مراجعه کنید وضعیت دوشاخ کلاچ و سیم کلاچ را بررسی کند

  7. فرید گفت:

    سلام
    ۲۰۶ تیپ دو دارم صفحه کلاج تازه تعویض شده اما بعد از تعویض هنگام حرکت دنده یک و دو جا نمیخوره باید بزنم دنده سه یه تقه بزنم بعد یک جا میخوره علت چیه ؟

    1. سلام دروود اگر بخواهیم کیفیت دیسک صفحه و کار تعمیرکار را فاکتور بگیریم
      بهتر این بود هنگام تعویض دیسک صفحه از تعمیر کار بخواهید گیربکس شما را بررسی کند
      به نظر بنده کشویی دنده ماشین شما خراب است

  8. جواد گفت:

    سلام ممنون میشم در اسرع وقت جواب سوالمو بدین.
    ماشین پژو روآ هستش دنده یک سفت جا میره چه در حال راه رفتن چه درجا وایسادنی در بیشتر مواقع.
    دنده دو از یک به دو دادنی راحت میره ولی وقتی میخوام از دنده سه به دو بدم یه صدای بدی مثل خوردن دنده ها همدیگه، دنده عقب هم بعضا صدای خوردگی میده
    میشه بگین از کجا مشکلشه!؟

    1. سلام دروود احتمال زیاد کشویی دنده یا لیور دنده به مشکل خورده باید بررسی بشه توسط متخصص

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *