معرفی قطعات خودرو, عیب یابی خودرو

کاتالیزور چیست و علائم خرابی آن

وظیفه کاتالیزور خودرو

یکی از استاندارد هایی که باید تمام خودرو های داخلی باید قبل از ورود به جاده آن را پاس کنند. کم بودن میزان آلایندگی در خودرو است.که از سال 1381 خودرو ساز های داخلی برای کاهش آلایندگی از کاتالیست (catalytic converter)  بر روی ماشین استفاده کردند. و یکی از تست های معاینه فنی از سال 1391 بررسی میزان آلایندگی خودرو می باشد که در صورت خرابی کاتالیست، صاحب خودرو نمی تواند معاینه فنی خودرو را دریافت کند.

نکته مهم: سوالی که اینجا برای شما احتمالا پیش امده است شاید این باشد که کاتالیزور چقدر در کاهش آلایندگی خودرو تاثیر دارد ؟ در صورت برداشتن کاتالیزور میزان آلایندگی تا 5 برابر می تواند افزایش پیدا کند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مراقب کلاهبردارها باشید:

کاتالیست یکی از گران ترین قطعات خودرو می باشد که حتی قطعه خراب آن هم دارای ارزش است. بعضی از افراد سودجو به دور از چشم صاحب خودرو اقدام به برداشتن کاتالیست می کنند.

قیمت کاتالیست چند است ؟

 این قطعه خودرو که جز گرانترن قطعات خودرو محسوب می شود. از 2.5 میلیون تومان تا 10 میلیون بستگی به نوع ماشین قیمت دارد.

قیمت خاک کاتالیزور

خاک موجود در منبع اگزور که دارای عناصر باارزش می باشد. قیمتی برابر با هر کیلو 2.5 تا 3 میلیون تومان در بازار دارد.

ماده کاتالیزر چیست ؟

اصلی‌ترین ماده کاتالیست از فلزهای گران‌ قیمتی همچون پالادیوم، رادیوم، پلاتین، طلا، کادمیوم یا ترکیبی از آن‌ها تشکیل شده است. و همین مواد ارزش این قطعه را افزایش داده است.

وظیفه کاتالیست خودرو چیست؟

کاتالیزور قطعه‌ای متشکل از فلزات گران و بدنه اسفنجی شکل در داخل خود است. این قطعه، گازهای سمی ناشی از احتراق سوخت همچون مونوکسید کربن، اکسید نیتروژن، هیدروکربن و اکسید ازت را در یک فرآیند شیمیایی، فیلتر می‌کند تا گاز نهایی خروجی از اگزوز، پاک و بی‌خطر شود.

 

کاتالیست

انواع کاتالیست اگزوز

1) دو طرفه یا دوگانه

مبدل کاتالیزوری دو طرفه (یا “اکسیداسیون”) دارای دو وظیفه همزمان است:

    اکسیداسیون گاز خطرناک مونوکسید کربن به دی اکسید کربن : 2CO + O2 → 2CO

    اکسیداسیون هیدروکربن های هیدروکربن ها (سوخت ناچیز و تا حدی سوزانده شده) به دی اکسید کربن و آب : CXH2X + 2 + [(3x + 1) / 2] O2 → XCO2 + (X + 1) H2O (واکنش احتراق)

این نوع مبدل کاتالیزوری به طور گسترده ای در موتورهای دیزلی برای کاهش انتشار هیدروکربن و کربن مونوکسید استفاده می شود. کاتالیست دوگانه همچنین در موتورهای بنزینی در خودروهای آمریکایی و کانادا در سال 1981 مورد استفاده قرار گرفتند اما به دلیل عدم توانایی این نوع کاتالیست در کنترل اکسید نیتروژن ،با  مبدل های سه طرفه یا سه گانه  جایگزین شدند.

2) کاتالیزور سه گانه

یک کاتالیزور سه گانه آلاینده های گازهای خروجی هیدروکربن ها (HC) و مونوکسید کربن (CO) را اکسید می کند و اکسیدهای نیتروژن (NOx) را به اجزای بی ضرر آب (H2O) ، نیتروژن (N2) و دی اکسید کربن (CO2) تبدیل می کند.

مبدل کاتالیزوری سه گانه دارای سه وظیفه همزمان است:

    کاهش اکسیدهای نیتروژن به نیتروژن و اکسیژن: 2NOx → xO2 + N2

    اکسیداسیون مونوکسید کربن به دی اکسید کربن: 2CO + O2 → 2CO2

    اکسیداسیون هیدروکربنهای نسوز (HC) به دی اکسید کربن و آب: CxH2x+2+[(3x+1)/2] O2 → xCO2+(x+1) H2O.

محل نصب کاتالیست خودرو

کاتالیست در قسمت انتهایی اگزوز بین دو سنسور اکسیژن ،کنار خروجی منیفولد دود ماشین قرار گرفته است.

طول عمر کاتالیزور اگزوز

طول عمر مفید کاتالیست، بین 80 هزار کیلومتر تا 120 هزار کیلومتر می باشد. که رابطه مستقم با نوع سوخت استفاده شده در ماشین دارد. البته خرابی بعضی از قطعات موتور که منجر به همچنین احتراق ناقص و خام سوزی بنزین میشود در کاهش عمر کتالیست بسیار تاثیر گذار است.

نشانه‌ های خرابی کاتالیست خودرو

  • کاهش شتاب موتور
  • افزایش یک‌باره مصرف سوخت
  • روشن نشدن ماشین
  • لرزش خودرو
  • بوی بد یکی از شایع ترین علائم خرابی کاتالیست می‌باشد. بویی شبیه تخم مرغ گندیده نشانه خرابی کاتالیزور است که به مرور زمان افزایش می یابد.
  • کاهش دمای کاتالیست
  • سخت استارت خوردن ماشین
  • بیش از حد بودن میزان HC و CO در تست آلایندگی (معاینه فنی)
  • روشن شدن چراغ چک
  • ایجاد صدای سنگ ریزه بعد از تکان دادن کاتالیزو هنگام سرد بودن خودرو

نکته مهم: اگر به هر دلیل کتالیزور خودرو خراب شود و در مسیر خروج دود خلل ایجاد شود. (اگزوز بگیرد) دمای ماشین بالا رفته و ماشین گرم کار میکند. که این گرم کار کردن در آینده باعث آسیب به موتور و اجزار خنک کننده مثل فن خودرو می شود. چراکه فن باید دائم کار کند تا ماشین خنک شود.

تست خرابی کاتالیزور

برای اینکه متوجه شوید که ایا اگزوز خودرو گرفته شده است یا خیر باید یک تیکه کاغذ به اگزوز نزدیک کنید. اگر کاغذ با گاز دادن خودرو پرتاب شد. کاتالیست سالم و جای نگرانی نیست. اما اگر پرتاب کاغذ زیاد نبود حتما به یک تعمیرکار معتمد این موضوع بیان کنید.

تست کاتالیزور

حذف کاتالیست ماشین

خیلی از صاحبان خودرو به دلیل گران بودن این قطعه و یا به منظور افزایش شتاب خودرو اقدام به برداشتند این قطعه می کنند. که این حذف کردند، پیامدهای زیر را به همراه دارد.

  1. افزایش مصرف سوخت
  2. افزایش میزان آلایندگی
  3. خداحافظی کردند با دریافت معاینه فنی
  4. افزایش فشار به موتور خودرو

نکته : حذف کاتالیزور در ابتدا باعث افزایش شتاب خودرو می شود. ولی در اینده با توجه به فشار امدن به اجزای موتور به مرور زمان شتاب کاهش پیدا می کند.

نحوه شستشوی کاتالیزور

ما در این مقاله یکی از ساده ­ترین و کم هزینه ­ترین راهکار را به شما ارائه خواهیم داد، بنابراین یکی از مناسب­ترین روش­ها شستشوی کاتالیست می‌­باشد، اما زمانی که بحث شستشو به میان می‌آید، ممکن است، این سوال در ذهن صاحبان خودرو ایجاد شود که چگونه می‌­شود این کار را بدون آسیب رسیدن به خودرو انجام داد؟ اگر می­ خواهید که اطلاعاتی در رابطه با این روش آسان و ارزان بدست آورید، با ما همراه باشید.

از فروشگاها معتبر اقدام به خرید محلول شستشوی کنید. و این محلول را به باک اضافه کرده و پس از آن خودرو را به حرکت درآورید. به این ترتیب سنسور اکسیژن و کاتالیست خودرو از آلودگی پاک می شود.

حال در رابطه با خاصیت محلول شستشوی کاتالیزور باید بگوییم که این محلول با خاصیت فوق العاده و پیشرفته ای که دارد، نه تنها کاتالیست خودرو را از هرگونه آلودگی پاک می سازد، بلکه به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، هیچگونه آسیبی هم به قطعات وارد نمی کند و با خیالی آسوده می‌توانید از آن استفاده کنید.

کلام پایانی : اگر تجربه در زمینه حذف و یا پیرامون این قطعه دارید ممنون میشم زیر این پست برای ما بنویسید. باتشکر

 

امتیاز شما به محتوای این مطلب
[تعداد رای ها: 3 میانگین امتیازها: 4.3]

3 دیدگاه در “کاتالیزور چیست و علائم خرابی آن

  1. مهری گفت:

    تست کردم ماشین کاتالیست درست بود 😍

  2. مهری گفت:

    🙏🙏🙏 عالی بود . ماشین تست کاغد کردم عالی بود

    1. سلام درود. این تست هر چند ماه انجام بدید با گذشته مقایسه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *