نکات آموزشی خودرو

اصطلاحات تعمیر و خرید خودرو

اصطلاحات خرید و تعمیر خودرو

وقتی وارد هر حوضه کاری که بشویم اصطلاحات یا کلماتی وجود دارد که مخصوص آن شغل می باشد. که شاید ابتدای کار نامفهوم باشد اما در واقع به مشکلات یا حالت های مختلف اشاره می کند. در صنعت خودرو اصطلاحات زیادی وجود دارد که هنگام تعمیر یا نگهداری خودرو با ان روبرو خواهیم شد. در ادامه این مقاله اصطلاحات تعمیر و خرید خودرو قصد داریم شمارو به این اصطلاحات آشنا کنیم پس با همراه باشد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اصطلاحات تعمیر و خرید خودرو

بخش اول اصطلاحات هنگام خرید و یا فروش

منظور از ماشین خشک چیست؟

اصطلاح ماشین خشک در دو جای مختلف استفاده می شود که دو معنی مختلف دارد.

ماشین خشکه : برای ماشین هایی استفاده می شود که  تاز از کمپانی خودرو سازی خارج شده و یا کارکرد خیلی پایینی دارد. به این ماشین ها، ماشین صفر هم گفته می شود.

ماشین خشکه : زمانی استفاده می شود که ماشین کمک فنر یا لاستیک نرم ندارد. و هنگام عبور از دست اندازها به اتاق ماشین ضربه می زند.

منظور از چند کلید در خودرو چیست؟

چند کلید بودن خودرو در واقع اصطلاح بازاری است که در میان فروشندگان خودرو به تکرار استفاده می‌شود، منظور از تعداد کلید در ماشین در واقع تعداد دکمه های پنل سمت چپ راننده که درست در بالای پدال های خودرو وجود دارد می باشد، این عبارت سه اصطلاح سه کلید، پنج کلید و هفت کلید را دربر می‌گیرد، اگر اصطلاحاتی از جمله کلید در بی ام و، ماشین ۷ کلید و یا بنز ۴ کلید به گوشتان خورده، در واقع منظور همان تعداد کلید های پنل سمت چپی راننده می‌باشد.

سه کلید: سنسور پارک جلو، درب صندوق برقی و قفل دیفرانسیل

پنج کلید: سنسور پارک جلو، درب صندوق برقی، گرمکن فرمان، رادار نقطه کور و قفل دیفرانسیل

هفت کلید: سنسور پارک جلو، گرمکن فرمان، درب صندوق برقی، قفل دیفرانسیل، رادار نقطه کور، نور بالای اتوماتیک و سیستم جلوگیری از تصادف

کم کارکرد خودرو چیست؟

کم کارکرد بودن ماشین یکی از اصطلاحات ماشینی مورد استفاده در بازار خودروست و به ماشین هایی اطلاق می‌شود که از زمان خریداری شده بسیار کم کار کرده اند و سیستم فنی و ظاهری این چنین خودرو ها بسیار رسیدگی شده است در حالی که استفاده زیادی نیز از آنها نشده است.

ماشین فول یعنی چه؟

این اصطلاح زمانی استفاده می شود که ماشین نسبت به مابقی تیپ ها یا هم رده های خودش بالاترین امکانات و اپشن ها رو داشته باشد. و به همین دلیل قیمت بالاتری نسبت به بقیه دارد.

مثل رانا پلاس پارانوما که نسبت به رانا معمولی و رانا پلاس امکانات بالاتری دارد.

منظور از ماشین بدون رنگ

این اصطلاح برای خودرو های استفاده می شود که در زمان کارکرد هیچ آسیبی به بدنه خودرو وارد نشده و رنگ فابریک کارخانه ای دارد.

منظور از خودرو دور رنگ چیست؟

ماشینی دور رنگ به خودروهایی اطلاق می‌شود که به علت آسیب دیدگی، ساییدگی، زنگ زدگی، آفتاب سوختگی و … دور تا دور بدنه خودرو را رنگ آمیزی می‌کنند اما نقاطی اصلی مانند ستون، سقف، کاپوت و صندوق رنگ اولیه خود را حفظ کرده و فابریک هستند.

ماشین دور رنگ

منظور از خودرو تمام رنگ چیست؟

ماشین تمام رنگ به خودروهایی اطلاق می‌شود که به علت آسیب دیدگی، تمام های قسمت های مهم و حیاتی خودرو رنگ شده و از حالت فابریک خارج شده است.

فابریک کارخانه

خیلی از طرفدار های خودرو بعد از تحویل گرفتن خودرو ان را بر اساس سلیقه خود اسپرت کرده و ماشین را از حالت فابریک کارخانه خارج می کنند. و از این رو هر قطعه ای همانند زمان صفر ماشین باشد به ان فایریک کارخانه می گویند.

منظور از ارتفاع زدن خودرو چیست؟

منظور از ارتفاع زدن ماشین، کم کردن یا افزایش ارتفاع خودرو از حالت عادی و نرمال است،

ماشین خودشو انداخته

این اصطلاح زمانی به کار می رود که از یک ماشین بیش ازحد کار کشیده شده باشه یا اگر هم کار کرد باشه درست از ماشین استفاده نشده و ماشین توان بالایی نداره و به اصطلاح خودشو انداخته (شاید جوان باشه ولی بستر بیماری است)

ماشین کف خواب چیست؟

ماشین کف خواب اصطلاحی دیگر در میان خودرو بازان است که به کاهش ارتفاع فنر های خودرو مربوط می‌شود، این ماشین ها به اصطلاح اسپرت شده و ظاهری زیبا پیدا می کنند و در میان جوانان بسیار رواج دارند.

اصطلاحات تعمیر و خرید خودرو - کیان یدک

موتور پلمپ :

به ماشین هایی گفته می شود که موتور خودرو تعمیر و یا تعمیر اساسی نشده و دست نخورده است. البته موتور پلمپ برای خودرو تا عمر 6 سال منطقی است ولی برای بیش از این می تواند یک نوع عیب باشد.

بدنه اب رنگ داره

خط خش به مرور زمان بر روی ماشین می افتد. که برای زیبایی ماشین با آب رنگ اقدام به گرفتن این خط خش ها می کنند. به این کار اب رنگ داشتن بدنه گفته می شود.

ساشی عقب جلو پلمپ

شاسی مهم ترین بخش یک خودرو است که در صورت اسیب دیدن می تواند باعث عدم تعادل خودرو و کلی مشکلات دیگه شود. منظور از شاسی عقب جلو پلمپ یعنی به بدنه اصلی خودرو آسیبی وارد نشده است.

اصلاحات تعمیرگاهی

یاتاقان زدن خودرو یعنی چه؟

یاتاقان زدن خودرو یکی از اصطلاحات تعمیرگاهی است که به علت گردش نداشتن روغن درون موتور یاتاقان ها خشک کار کرده و خراب می شود. اگر خدایی نکرده این اتفاق برای هر ماشینی رخ دهد هزینه های سنگینی برای صاحب خودرو رقم خواهد زد.

واشر زدن ماشین یعنی چه؟

زمانی که واشر سر سیلندر دچار سوختگی و یا دفرمه شدن می‌شود این حالت به وجود می‌آید، دلیل واشر زدن خودرو معمولا به علت کم شدن آب رادیاتور، خرابی ترموستات یا واتر پمپ و خنک نشدن موتور می‌باشد.

واشر ترسوندن ماشین یعنی چه ؟

وقتی واشر سرسیلندر به دلیل جوش آوردن ماشین مقداری جزئی آسیب می بیند، می گویند ماشین واشر ترسونده است. ولی می شود با ماشین هنوز کار کرد.

شاتون زدن ماشین یعنی چه؟

روغن وظیفه روانکاری و خنک نگه داشتن اجزای موتور خودرو را دارد. اگر به هر دلیل روغن درون موتور جریان نداشته باشد. به دلیل فشار و گرمای زیاد موتور شاتون می زند. در اصل باید گفت تمام اجزای موتور حتی خود بلوک سر سیلندر در این اتفاق آسیب خواهد دید.

دلیل شاتون زدن : روغن بی کیفیت / خرابی پمپ روغن /  کاهش سطح روغن به دلیل نشتی

اصطلاح شاتون زدن

ماشین شوتی یعنی چه؟

ماشین شوتی اصطلاح خودرو های نه چندان قیمتی است که موتور تقویت شده ای دارند و کمک فنر های عقب آنها بیش از حد استاندارد بالاست تا در صورت حمل بار های بسیار سنگین شاسی خودرو بیش از حد پایین نیاید.

منظور از شاسی کشی چیست؟

یکی از اصطلاحات ماشینی در خصوص تصادفات جلوبندی است که در آنها خودرو به قدر زیادی آسیب دیده که حتی شاسی آن نیز نیاز به تعمیر دارد و شاسی بندی آنها کاملا تعمیر می‌شود، شاسی کشی توسط تیم های صافکاری انجام می‌شود و دقت و ظرافت بالایی لازم دارد.

منظور از آب و روغن قاطی کردن ماشین یعنی چه؟

ورود روغن به آب درون محفظه رادیاتور خودرو به اصطلاح “آب و روغن قاطی کردن” خودرو گفته می شود که باز کردن درب رادیاتور به راحتی این موضوع قابل مشاهده است.

اب روغن قاطی کردن خودرو

کوبیدن ماشین یعنی چه؟

زمانی که نرمی خودرو کاهش پیدا کرده و با عبور از کوچک ترین دست انداز و چاله، ضربه های زیادی به کابین و سرنشینان وارد می‌شود، خودرو اصطلاحا دچار کوبیدن یا کوبش شده است یا به عبارتی علت صدا در دست انداز برخورد کف ماشین با دست انداز است.

منظور از برق دزدی ماشین چیست؟

منظور از این اصطلاح این است که اگر هنگام خاموش بودن خودرو (سوئیچ روی off قرار بگیرد) بیش از 45 الی 80 میلی آمپر برق بعد از تخلیه باتری برای اجزایی از خودرو که به برق احتیاج دارند درون باتری بماند و استفاده شود، خودرو دچار برق دزدی است و باید مورد بررسی قرار گیرد، این میزان آمپر تعیین شده در خودرو های قدیمی کمتر از ۵۰ میلی آمپر است.

ماشین سوپاپ کج کرده ؟

این اتفاق زمانی رخ می دهد که صاحب خودرو نسبت به تعویض تسمه تایم بی توجه بود و با پاره شدن تسمه تایم سوپاپ ماشین کج شده و موتور نیاز به تعمیر اساسی دارد.

سوپاپ کج کردن

منظور از تیونینگ خودرو چیست؟

منظور از تیونینگ ماشین ارتقا دادن مشخصات ظاهری و فنی خودرو با دستگاه است. به طوری که بعد از اتمام پروسه به یک خودرو جدید تبدیل شود، تیونینگ ماشین از اصطلاحات ماشین بازها است و بیشتر در بین افرادی که به طور تخصصی این تغییرات ماشین را انجام می‌دهند استفاده می‌شود.

فیلر گیری ماشین یعنی چه؟

فیلر گیری ماشین به فرآیندی گفته می‎شود که طی آن با استفاده از ابزاری به نام فیلر به محاسبه انبساطات انجام شده بین قطعات فلزی مانند سوپاپ پرداخته و سپس با استفاده از این آچار به تنظیم فاصله بین این قطعات فلزی که بر اثر دمای بالا دچار انبساط شده اند می‌پردازند.

ابزار فیلر در ضخامت های مختلف می باشد.

هواگیری ماشین یعنی چه ؟

ماشین های داخلی و خارجی بنا به علت های مختلف سیستم خنک کاری آنها هوا می گیرد. که عملکرد سیستم خنک کاری را مختل کرده و منجر به بالارفتن دمای آب و جوش آوردن می شود. که برای برطرف کردن این مشکل باید نسبت به ماشین مورد نظر هواگیری انجام شود.

سیلندر دوخته شده ؟

بوک سیلندر خودرو یا سر سیلندر خودرو به دلیل آسیبی که دیده نیاز به جوشکاری پیدا می کند. که انجام شدن این کار را دوخته شدن سیلندر گفته می شود.

اصطلاحات ماشین بازی

دونات زدن ماشین یعنی چه؟

وقتی ماشین به دور خود می چرخد و جای لاستیک ان به جای می ماند دونات گفته می شود.

دونات زدن ماشین

منظور از برن اوت ماشین چیست؟

برن اوت (Burn Out) اصطلاح ماشینی است که یکی دیگر از حرکات نمایشی ماشین را نشان می دهد و با ثابت نگه داشتن خودرو اقدام به چرخش سریع خودرو می‌کند که منجر به گرم شدن سریع چرخ ها و ایجاد دود به دلیل اصطکاک چرخ ها با زمین می‌شود، این اصطلاح با نام های Peel Out و Power Brake نیز شناخته می‌شود.

برن اوت ماشین

بک فایر ماشین یعنی چه؟

بک فایر (Back Fire) زمانی که اتش از اگزوز خودرو خارج می شود بک فایر گفته می شود، این حالت با دستکاری کردن ECU خودرو امکان پذیر است و زمانی رخ می‌دهد که مقداری از مخلوط سوخت و هوا در داخل موتور احتراق پیدا نکنند، با خارج شدن بنزین از اگزوز، هوا با آن مخلوط شده و به سبب داغ بودن اگزوز ایجاد آتش می‌کند.

اصطلاح خودرو بک فایر

آپشنال یعنی چه؟

آپشنال به معنی اضافه کردن برخی امکانات متنوع در مقایسه با نسخه معمولی خودروست، خودرو آپشنال معمولا توسط خود راننده دارای آپشن هایی نظیر کروز کنترل، کلاچ برقی و … می شود که به صورت فابریک بر روی خودرو وجود نداشته است.

منظور از کات آف ماشین چیست؟

ماشین های کات آف به خودرو هایی گفته می‌شود که تغییر فاحشی را در صدای موتور دارند، در این خودرو ها سوپاپ ورودی موتور به طور کامل بسته شده و ورود هوا و سوخت برای چند لحظه در داخل پیستون قطع می‌شود، کات آف مخصوص خودرو های انژکتوری است و از طریق ECU خودرو مدیریت می‌شود.

دریفت ماشین یعنی چه؟

سُر خوردن ماشین با استفاده از ترمز دستی و کلاچ برای عبور از پیچ های تند را به اصطلاح دریفت ماشین می‌گویند، دریفت ماشین بیشتر در خودرو های مسابقه ای بکار می‌رود.

اصطلاح دریفت زدن

منظور از دِرَگ خودرو چیست؟

دِرَگ خودرو یا مسابقه شتاب، اصطلاح ماشینی در بین خودرو بازانی است که به مسابقات اتومبیل رانی علاقه زیادی دارند، دِرَگ خودرو، مسابقه ای است که در طول مستقیم و یک مسیر مشخص شده بین دو ماشین، موتور سیکلت و یا کامیون انجام می‌شود، شرکت کنندگان در این مسابقه پشت خط ایستاده و با سبز شدن چراغ شروع به حرکت می‌کنند.

منظور از تیک آف چیست؟

 تیک آف ماشین فرآیندی است که لاستیک های ماشین در آن با سرعت بسیاری بالایی می‌چرخند اما خود خودرو درجا ایستاده و حرکتی نمی‌کند، در اثر چرخش های سرعتی چرخ ها و اصطکاک ایجاد شده، دود و جلوه خاصی در این حالت به وجود می‌آید. که این کار اسیب جدی به دیسک صفحه وارد می کند.

کلام آخر : امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. اگر اصطلاحی وجود دارد و ما در این مقاله برای شما بیان نکردیم ممنون میشم زیر این پست برای ما بنویسید.

امتیاز شما به محتوای این مطلب
[تعداد رای ها: 6 میانگین امتیازها: 4.5]

3 دیدگاه در “اصطلاحات تعمیر و خرید خودرو

  1. حسین گفت:

    بسیار عالی ممنون از محبت شما با وجود چند سال داشتن ماشین با این اصطلاحات اشنا نبودم

    1. kian yadak گفت:

      ممنون از لطف شما خوشحالیم مقاله برای شما مفید بوده است

      1. kian yadak گفت:

        خداشکر مفید بوده این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *