معرفی قطعات خودرو

سگ دست خودرو چیست و نشانه خراب آن

شگ دست و نشانه خرابی ان _کیان یدک

سگ دست یکی از اجزای مهم جلوبندی خودرو می باشد که همراه با شغال دست وظایف بسیار مهمی در بخش جلوبندی خودرو را بر عهده دارد. درصورت خرابی سگ دست  علاوه بر خسارات مالی، می تواند به سایر اجزای جلوبندی که با هم در ارتباط هستند آسیب وارد کند. سگ دست با اسم کاملا عجیب در بین صاحبان خودرو و تعمیرکاران شناخته شده است. در ادامه مقاله قصد داریم به بررسی سگ‌ دست و عملکرد آن بپردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

 سگ دست خودرو

جلوبندی خودرو از مهمترین و پر درد سرترین قطعات خودرو می باشد که اگر به جلوبندی ماشین کم توجهی شود می تواند منجر به آسیب های جانی و مالی زیادی شود. هرساله افراد خیلی زیادی به خاطر بی توجهی به جلوبندی ماشین خسارات جانی جبران ناپذیری متحمل شدند. اگر ماشین شما توی جاده خراب بشود نهایت ماشین از حرکت می ایستد. اما اگر اجزای تشکیل دهنده جلوبندی دچار مشکل شود احتمال چپ شدن ماشین بسیار بالا می رود. پس به شما پیش نهاد می کنم این مقاله تا انتها مطالعه کنید.

سگ دست چیست؟

جلوبندی خودرو از سیستم تعلیق، سیستم فرمان، اجزای اصلی جلوبندی و چرخ های تشکیل شده است. سگ دست یکی از اجزای سیستم چرخ خودرو است که به نشیمنگاه چرخ های خودرو هم معروف است که وزن اتاق و بدنه را به زمین و چرخ‌ها منتقل می‌کند. این قطعه از طریق ریخته گری با قیمت ارزان تولید شده ولی نقش مهم و حیاتی در سیستم جلوبندی خود دارد.

وظیفه اصلی سگ دست پراید، تیبا، سمند، پارس، 206، تارا، پیکان

سگ دست سه تا وظیفه اصلی در جلوبندی خودرو بر عهده دارد

انتقال وزن بدنه خودرو به چرخ‌ها

انتقال نیرو برای به حرکت در آوردن چرخ‌ها به سمت چپ و راست

نگهداری چرخ ها

سایر وظایف سگ دست چیست ؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفتم سگ دست یکی از اجزای مهم حیاتی جلوبندی خودرو می باشد که به وسیله یک پین نسبتا بزرگ روی محور خودرو به صورت لولا نصب می‌شود و قابلیت حرکت نسبت به محور لولا را پیدا می‌کند. سگ دست خود توسط کمک‌ها و سیبک‌ها به طبق وصل شده و باعث انجام وظایف زیر می شود.

نگهداری از چرخ‌های جلو و عقب

 وظیفه سوار کردن قطعات مهم سیستم تعلیق خودرو، مانند توپی، دیسک‌های ترمز، فرمان، و سایر اتصالات

باعث اتصال میل کمک در سیستم تعلیق خودرومی شود

وظیفه یاتاقان بندی چرخ خودرو بر حول محورش

سگدست - کیان یدک

انواع سگدست خودرو

سگ دست برای هر خودرو با شکل شمایل مخصوص طراحی و ساخته شده است. که باید در هنگام خرید سگ دست به نوع خودرو اشاره کرد. 2 نوع سگ دست در خودرو وجود دارد

سگ دست جلو

سگ دست عقب

تنها تفاوت سگ دست عقب با جلو این است که فقط وظیفه نگهداری چرخ های عقب ماشین را دارد، توانایی چرخش لاستیک ها فقط مخصوص سگ دست جلو می باشد.

نکته : در نسل جدید ماشین های ساخته شده در کمپانی BENZ  و BMW چرخ های عقب همانند چرخ های جلو قابلیت چرخش به چپ و راست را دارند.

 

قیمت سگدست خودرو پراید، پژو، پیکان، تیبا، 206 سمند

سگدست ها در خودروهای مختلف از نظر عملکرد وظیفه یکسانی دارند اما ممکن است که از نظر طراحی و شکل ظاهری با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشند که قیمت آن‌ها را تحت شعاع خود قرار می‌دهد. به عنوان مثال، سگدست پراید و یا سگ دست سمند که با قیمت‌های متفاوتی تولید و به بازار عرضه می‌شوند

نکته خرید سگ دست: باتوجه به اینکه این قطعه به صورت ریخته گری ساخته می شود، هنگام خرید به کیفیت قطعه دقت شود تا اثر خوردگی یا زنگ زدگی روی سگ دست نباشد.

از کجا بفهمیم سگ دست خراب است (ویژه تعمیرکارها)

با ساعت اندازه گیری دخلی باید میزان اوالی یا دوپهن بدون قسمت جا بلبرینگ سگ دست کنترل شود اگر بیش از  0.02 دو صدم باشد. به مرور زمان باعث خراب بلبرینگ چرخ ها می شود. که باید با سگ دست عوض شود.

ساعت اندازه گیزی سگ دست - کیان یدک

نشانه خرابی سگ دست پراید، پژو، پیکان و …

اصولا سگدست به آسانی خراب نمی شود. مگر تحت فشار شدید مثل تصادف قرار گیرد و یا از کیفیت ساخت پایین برخوردار باشد. مهم ترین نشانه خرابی سگ دست تمایل به کشیدن خودرو به یک سمت و یا تحت زاویه قرار گرفتن چرخ ها می توان اشاره کرد.

نکته : کشیدگی خودر به یک سمت عوامل زیادی دارد مثل تنظیم نبودن باد لاستیک

جمع بندی مقاله

خیلی از صاحبان خودرو آرزو دارند که مابقی قطعات ماشین همانند سگ دست به ندرت خراب شود تا هزینه های نگهداری خودرو را کاهش دهند. اما متاسفانه قطعات بی کیفیت در بازار به شدت زیاد شده و هزینه نگهداری خودرو را بالا برده است. اگر دوست دارید با نکات طلایی خودرو آشنا و جلوی هزینه های سنگین را بگیرید مقاله زیر را به شما پیش نهاد می کنم.

امتیاز شما به محتوای این مطلب
[تعداد رای ها: 3 میانگین امتیازها: 4.7]

2 دیدگاه در “سگ دست خودرو چیست و نشانه خراب آن

  1. حسن گفت:

    سلام سگ دست همون شغال دسته ؟

    1. سلام درود نه کاملا با هم متفاوت هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *